Den lille skarpe til morgenkaffen - Storkreds KBH - 3.april, 2016

NYT FRA STORKREDSEN

Kære Storkredsmedlemmer

Det er nok ikke gået nogens næse forbi, at det har været påske, og at nyhedsbrevet fra Storkredsen derfor har ladet vente på sig. Den frivillige energi skulle oplades i forårssolen.
Og det er ikke så skidt, at det ikke er godt for noget. For i mellemtiden har vi fået vokseværk i blyantsgeleddene - vi har nemlig budt velkommen til hele tre gode Å-medlemmer med skrivekløe og lyst til at bidrage til nyhedsstrømmen i storkredsen. Så tag godt imod , Pernille Ehlers-Hansen, Kathrine Nynne-Bak og Julie Navntoft. De vil fremover være på pletten og opstøve gode historier og nyheder fra storkredsen.

Og for at stille den værste Å-nyhedssult, som du måske har opbygget over de sidste tre uger, så får du her et nyhedsbrev spækket til randen med nyheder, godt indhold og spændende kommende arrangementer. Så frem med læsebrille og kalender… og rigtig god læselyst!

P.S. Sidder du med gode historier fra Storkredsen, så tøv ikke med at skrive et par linjer til redaktionen, så kvitterer vi med en opfølgning. Skriv til stine.holmgaard@alternativet.dk


NYT FRA CHRISTIANSBORG

Nu er der gået over et halvt år siden jeg blev valgt ind i Folketinget, og i den tid har jeg tilbragt lange og mange timer på højborgen. Det er fint og nødvendigt, MEN jeg savner kontakten til bevægelsen, aktivisterne og den del af Alternativet i det hele taget, som ikke handler om Christiansborg.

Derfor indfører jeg fra april måned et nyt tiltag: hver anden mandag vil jeg sidde i Alternativets lokaler i Åbenrå om eftermiddagen (fra kl. 13). Her er dørene – modsat på Christiansborg – åbne for alle uden forudgående aftale. Derfor: Har du noget særligt på hjerte, du gerne vil drøfte med mig, eller har du bare lyst til at hilse på og drikke en kop kaffe, så kom forbi!

Det vil være mandage i ulige uger fra 13 – 18 (ca.) og med opstart mandag d. 11. april.

Hvis du kommer langvejs fra med det særlige formål at mødes med mig, så giv mig gerne et skriv i forvejen – bare for at være sikker på at du ikke går forgæves. Der kan komme ting i vejen, som gør at jeg må være andetsteds. Men jeg vil prioritere benhårdt at holde kadencen.

Jeg glæder mig meget til at komme lidt væk fra Borgen og ind i hjertet af bevægelsen.

Kærlige hilsner fra Carolina


NYT FRA BEVÆGELSEN

Hvorfor ikke bruge nyhedsbrevet til at lære storkredsens medlemmer lidt bedre at kende? Uanset frivillighed eller tillidshverv har vi allesammen fundet fælles fodslag i Alternativet. Men vi er her med hver vores længsel og hver vores historie. Dem vil vi prøve at grave frem én efter én… så vi kan lære hinanden lidt bedre at kende. Vi starter ud med et interview med den altid smilende Sascha Faxe, der knokler med poltisk udvikling i Landssekretariatet.

Lær Sascha at kende her


Niels-Simon har denne gang sat Alternativets yngste medlem i Hovedbestyrelsen, Mathilde Hougaard Boesen, i stævne til en snak om genrationer. Det er der kommet en dialog om generationsforskelle og ligheder ud af, og reflektioner om, hvordan det er at være henholdsvis 74 og 19 år og medlem af Alternativet.

Læs interviewet her


Alternativet KBH inviterer endnu engang til Å-Workshop onsdag den 6. april. Du får mulighed for at få et indblik i Alternativets syn på økonomi, når Rune Wingård, der har været tovholder på formuleringen af Alternativets økonomiske politik, deler ud af sin viden om bæredygtig økonomi. Rune mener, at bæredygtig økonomi er en nødvendighed i håndteringen af de mange globale udfordringer, vi alle sammen står over for nu- og i fremtiden.

Vi har spurgt Rune til hans tanker om bæredygtig økonomi. Læs med nedenfor og få en introduktion til de spændende og relevante emner, der skal diskuteres til Alternativet KBH’s næste Å-Workshop.

Læs interviewet med Rune her


Om en uges tid løber velgørenhedsarrangementet Wondercrane – Charity Chillout af stablen i uKirken. Det er et arrangement som ønsker at bryde tabuer. De sætter i denne omgang fokus på ensomhed blandt unge.

Læs hvorfor Wondercrane får den grønne tommelfinger her


Har du mødt Alternativet? Altså sådan rigtigt? Har du vovet dig indenfor i Åbenrå, mærket pulsen og kigget helt ind i ‘Hjerterummet’ (For sådan ét har vi også på adressen).
Har du hørt historien, indhaleret debatdogmerne og smagt på vores værdier?
Og har du fundet din egen plads som frivillig midt i vores mangfoldige og boblende bevægelse?
Hvis ikke, så er det med at komme afsted - Velkomstgruppen ‘Mød Alternativet’ venter dig;)

Læs mere om ‘Mød Alternativet’ her


I tirsdags havde Åbenrå og godt 30 fremmødte medlemmer fornøjelsen af at møde og diskutere mangfoldighed og politisk repræsentation med professor i statskundskab, forfatter og forsker Drude Dahlerup. Her blev der stillet skarpt på, hvordan det står til med mangfoldigheden, ligestillingen og repræsentationen i dansk politik. Vi kan desværre ikke gengive nogen guldkorn fra debatten den pågældende aften. Men vi kan dele Drudes præsentation med jer. I den indgår der flere spændende fakta og statestikker. Ved det forestående årsmøde er kønskvoter netop på dagsordenen, så hvorfor ikke krydre dialogen med lidt fakta fra én af verdens førende forskere på området, og gå i kødet på hendes studier forud for den forestående dialog om mangfoldighed og repræsentantskab i Alternativet?

Se tal og slides fra Drude Dahlerup her


Lørdag d. 9. april afholdes politisk laboratorium om global politik i Alternativets lokaler i Åbenrå 33 - og du er inviteret. Arrangementet er en del af Alternativets arbejde med at udvikle visioner inden for emnet ‘Global Politik’. I løbet af april afholdes en række POLA’er om global politik i hele Danmark.

Emnet er selvsagt enormt omfattende, hvilket betyder, at hver POLA vil arbejde med en særlig vinkel på global politik. Nærmere detaljer om POLA’en i København vil blive opdateret på Alternativets kalender på hjemmesiden alternativet.dk og eventen på facebook, men formen er fastlagt med en blanding af oplæg, diskussion i grupper og i plenum.

Den viden og de indsigter vi høster fra POLA’erne vil blive brugt i det videre arbejde med at udvikle visioner og politik på området.

Alle er velkomne, og det er ikke en forudsætning at have særlig viden om området for at kunne deltage.

På vegne af arbejdsgruppen ‘Global Politik’
VH Anders Agersnap og Jon Seemann Pedersen

Tilmeld dig POLA om Global Politik her


Havde du travlt med at pille julepynt ned (fordi din jul rent faktisk varer lige til påske). Eller trak det til tider gode martsvejr mere i dig, end en fordybelse i beretninger fra bevægelsen, da du modtog brev i din indbakke for et par uger siden? Så kan du stadig læse det her.

Det seneste nyhedsbrev er blevet åbnet af:
1357 medlemmer
og 159 har klikket på nyhederne.

Vi er 3360 (+61), der følger Alternativet København Facebook-siden og
3435 (+109) der følger Alternativet - Lokalgruppe københavn.

De mest aktive FB-tråde fra de forgangne to uger, kan du se her:

Der er gang i dialogen omkring politikudvikling, bevægelsesprojekter, slyngelstue og meget mere. Kort sagt, så er det på https://dialog.alternativet.dk/ du skal indfinde dig, hvis du på dagligt basis vil blande dig i debatten om, hvor vi skal hen, og hvilken vej vores bevægelse skal udvikle sig. Du kan også bare være med på en kigger, og holde dig opdateret på den seneste udvikling. Vil du nærlæse referater fra Storkredsbestyrelsen, så er disse tilgængelige på Alternativets Wiki.

God læselyst derude!