Den alternative tilbudsavis: Den svære 2'er

#FLEREVEDMERE: Den alternative tilbudsavis - Den svære 2’er

Lige om lidt skal vi alle ud i valgkamp i forbindelse med KV/RV21. Her søndag formiddag slog tanken mig: Gad vide om der kunne være stemmer i, at vi laver en fælles valgavis på tværs af landet i stil med vores tilbudsavis for bæredygtig lokal omstilling (se linket herunder) krydret med politiske budskaber, kandidater og hjertesager? Tanken med avisen skulle være at give vælgerne inspiration og gode råd til at leve mere grønt og bæredygtigt - vel at mærke i en lokal/kommunal og regional kontekst.

Under FT19 havde vi Storkreds Sjælland - synes vi selv - stor succes med en fælles valg-/kandidatavis, som kort præsenterede nogle overordnede kernebudskaber fra Alternativet (bl.a. de 3 bundlinjer) og yderligere levnede plads til kandidaternes egne budskaber og hjertesager.

En fælles KV/RV21-avis det kunne fx være med budskaber ala:

  • generelt om Alternativet (fx de tre bundlinjer)
  • regionale og kommunale mærkesager
  • hilsen fra Politisk Leder og Torsten Gejl
  • opskrifter på velsmagende vegetariske måltider (den børnevenlige, den enlige, festmenuen etc.)
  • hvor i nabolaget finder du økologiske fødevareproducenter (opfordring til at støtte lokale erhvervsdrivende)
  • hvordan starter med en lokal samkørsels-/pendlerordning?
  • hvordan starter eller styrker man lokale fællesskaber
  • lokal deleøkonomi (fx lån af værktøj, delebiler, bogudlån etc.)
  • demokratisk samtale på tværs af politiske skel
  • en kreativt side (fx tegninger for børn, krydsord, tip en 13’ner el.lign.)
  • osv. osv.

Det ville måske give mening at lave regionale varianter, så der er hver sin avis til hver af landets fem regioner, hver med de regionale/kommunale RV- og KV-kandidater, som er opstillet i hver region.

Hvad tænker I om sådan en idé?

  • Vil den være interessant at læse? (der vil være læsestof til 20-30 min.) - og hvad ville I gerne læse i sådan en avis?
  • Vil der være en god følelse i maven, når man som kandidat/frivillig den skal dele avisen ud på gader og stræder? - og eller skal det gøres anderledes?

Fra FT19 i Storkreds Sjælland uddelte vi vores fællesavis med ordene: “Værs’go - den alternative valgavis”, og de blev ret hurtigt uddelt :slight_smile:

Ordet er frit!

5 Synes om

Det lyder som en rigtig god ide - Og jeg er sikker på at vi kan levere to-tre sider fra regionerne :slight_smile:

Jeg tænker at vi måske kan tage udgangspunkt i nogle af vores resultater, og fortælle at vi også gerne vil arbejde for dem i andre kommuner og regioner.

Har du mulighed for at dele jeres avis fra FT19?

1 Synes om

Jeg syntes det er en superide. I København ved jeg, at der blev lavet en avis med udgangspunkt i verdensmålene i 2017.

Udover det, tænker jeg det er oplagt, at lave noget på tværs af landet. I morgen holder Nordjylland en brainstorm med ideer, hvor alle fra hele landet er velkomne. Vi skal helt sikkert til at løse opgaverne på tværs af geografi med fokus på opgaven.

3 Synes om

Jeg har den desværre ikke som PDF (har lige spurgt efter en PDF-udgave), men du kan se billeder af den her:

1 Synes om

Valgkampsavis_Alternativet_v4_RS.pdf (4.0 MB)

Jeg er ikke helt sikker, om det er den seneste version, men jeg fandt lige denne her.

2 Synes om

Det er en god ide. Jeg er sikker på at Syddanmark er med på den.

3 Synes om

Kære Peter,

Det ville være så fedt med sådan en avis, som evt kunne laves for den storkreds man er en del af, med de områder der ikke er landsdækkende KV21, men eksempelvis kan udfyldes med det om de lokale fødevarerproducenter etc, og selvfølgelig de mærkesager der er landsdækkende.

Kh Nanna

2 Synes om

Aktivisten i mig siger Yeahhhh.

Så kommer kassereren frem og spørger hvad det koster?

Og så blander marketingmanden sig med en hel række spørgsmål:

Inden vi har nogen ide om hvad der er den rigtige måde at kommunikere på, skal vi så ikke være helt skarpe på hvad, der skal kommunikeres og til hvem?

En vælger har nogle holdninger og ideer om HVAD de gerne ser gennemført. Dernæst vurderes politikere/partier ud fra HVEM vælgeren har mest tillid til kan og vil repræsentere netop det HVAD bedst muligt.

Dette valg er anderledes end de forgående. Vi har tidligere snakket rigtigt meget om HVAD og der er stadig masser af danskere, der ikke ved nok om os. Men i 2019 og 2020 har vi fået en ordentlig blodtud på HVEM. Først FT19 hvor alle blev pyntegrønne og dermed fjernede den årsag til at vælgeren skulle stemme på os. Dernæst PL20 hvor vi selv gjorde HVEM vigtigere end HVAD. Eller også var det dem, der ikke længere er medlemmer, der gjorde det, men det er lige meget i vælgerens øjne. Kan man regne med os?

Der er ikke blevet færre vælgere, der ønsker grøn omstilling, social bundlinje osv. Tværtimod. Men de har fundet nogen andre, som de enten har større tiltro til eller også har de mistet modet på vores projekt fordi det ser så håbløst ud lige nu.

Skal vi gå efter at få tabte vælgere tilbage? Det er meget svært. I så fald, hvad er det de har brug for at vide, for igen at stole på os? Og hvordan når vi dem? Er de så lede ved os, at de ikke engang vil åbne vores avis? Eller er de så nysgerrige, at avisen ikke er nødvendig? At de selv opsøger viden på vores website?

Skal vi gå efter nye vælgere? Hvem er de, hvad har de brug for at høre om os og hvordan?

Flere spørgsmål end svar, sorry.

1 Synes om

Helt reelle og relevante spørgsmål. Og jeg har ingen af svarene i skrivende stund. Jeg har måske nogle ‘egne mavefornemmelser’, men mine bud kan sikkert være lige så gode som andres afhængig af, om man har ‘Ja’- eller ‘Nej’-hatten på. Jeg har ‘Ja’-hatten på :wink:

2 Synes om

Helt enig med Thorbjørn.
Derudover er der de to væsensforskellige Valgstrategier for kommuner med en Alternativ og alle os, uden.

For os uden; bliver det en spargat mellem lokalt grønt indhold og personen på valg.
For kommuner med; bliver det stadig på to ben; hvad nåede Å og hvem er på valgplakaten.

Min umiddelbare reaktion er, vi må finde styrken i en slags samlet muskelkraft …
Og en fællesavis er da klart et bud: som ramme. Men hvem, hvad og hvordan er naturligvis de store spørgsmål.

1 Synes om

Hej Thorbjørn

Jeg skylder lidt svar. Skal prøve herunder …

Pris?
I Storkreds Sjælland under FT19 lavede vi som sagt en fælles valgavis. 8 sider. Oplag 10.000. Vi betalte i alt knap 20.000,- kr. (inkl. layout, tryk og levering).

Kommunikation - hvad og til hvem?
Vi skal selvfølgelig have en KV/RV-kommunikationsstrategi på plads inden vi beslutter os for noget. Men vi skal også passe på, at vi ikke gør det til mere “raketvidenskab” end det behøver at være.

Jeg ser som skrevet indledningsvis, at hver avis (som dækker et givent område/region/storkreds) kunne præsentere følgende (+ det løse):

  • nationalt afsnit (skrevet af politisk leder og Torsten, præsentation af de tre bundlinjer mv.)
  • regionalt afsnit (skrevet af RV-kandidaterne i regionen i fællesskab)
  • regionale kandidat(er) (personlig præsentation af RV-kandidaterne i regionen, kandidaternes mærkesager)
  • tværkommunalt afsnit (skrevet af KV-kandidaterne i fællesskab)
  • kommunale kandidater (personlig præsentation af KV-kandidaterne, kandidaternes mærkesager)

En avis kunne snildt dække en region (fx Region Sjælland) og dermed præsentere alle de RV- og KV-kandidater, som er opstillet i regionen/storkredsen. Måske kunne der også laves kommunale varianter, så avisen bliver lidt mere personlig/kommunal, men alting har jo en (mer)pris.

Vil vælgerne læse vores avis?
Godt spørgsmål! Dit svar kan være lige så godt som mit. Min erfaring fra FT19 var, at folk var nysgerrige og gerne ville læse om os.

Jeg tror på, at hvis vi udviser og udstråler seriøsitet og professionalisme, så er chancerne for at vi vil blive set og oplevet sådan også tilstede. Alternativet i den anden ende af skalaen er en foldet A4 printet hjemme på egen printer - i sort/hvid eller i farve.

Har du selv benytte dig at muligheden for at læse et andet partis hjemmeside og nærlæse deres politik? Jeg skal være ærlig og indrømme, at jeg har ikke …

Jeg tror, at vi skal tale og henvende os til de vælger, som ønsker en omstilling til et mere grønt, humanistisk og bæredygtigt samfund.

Hvad så venner - skal vi genoplive denne tråd? Lige om lidt skal vi i valgkamp, men tankerne skal jo tænkes nu :wink: