Demokratiske nødbremser

Når vi tager toget, lægger vi nok ikke så meget mærke til, at der også er en nødbremse, for vi ved faktisk godt at der er en sådan i toget, men har nok aldrig oplevet at den bliver brugt - jeg selv har aldrig oplevet det, selv om jeg har brugt tog i hele mit liv (61 år).

Når der er nødbremser i tog, er det jo ikke for sjovt de er der, men fordi at passagererne skal kunne stoppe toget, hvis der sker noget alvorligt eller de føler toget kører helt forkert.

Derfor kunne det være fint, at vi også i vores politiske tog - folkestyret - fik oprettet nogle demokratiske nødbremser, således at vælgerne kunne trække i nødbremsen, hvis de føler der er noget helt galt med folkestyrets måde at fungere på.

Der har flere gange være snakket om, at vi vælgerne skal have mulighed for at sende et vedtaget lovforslag i folketinget, ud til folkeafstemning, ligesom de kan gøre det i Schweiz.

Det vil være en rigtig god demokratisk nødbremse, for det kan jo netop være, at befolkningen ser anderledes på netop det lovforslag, så befolkningen vil have det stoppet.

Men der kunne være andre former for demokratiske nødbremser, som ville kunne være fornuftige at have.

En demokratisk nødbremse, hvor vælgerne får mulighed for at kræve en ny regering.

En anden nødbremse kunne være, at vælgerne ganske enkelt vil have folketinget opløst og udskrevet nyvalg til folketinget.

3 demokratiske nødbremser, som ville kunne gøre folkestyret mere folkeligt og nærværende for den enkelte borger, fordi de nu har mulighed for at stoppe en regering eller folketing, som går imod flertallet af vælgerbefolkningen.

Dette er blot nogle tanker jeg har haft i en årrække og som jeg nu gerne vil høre andres mening om.