De nye vedtægter lokalt

Vi var 2 erfarne foreningsaktive, som i går aftes gennemgik udkast til de nye vedtægter lokalt. Her er der for os lidt udfordringer.
Under §13 står der, at der skal afholdes et opstillingsmøde i januar måned i kommuneforeningen. Det giver simpelthen ikke mening. For det første er det oplagt at afholde lokalt årsmøde samtidig med opstillingsmødet. Da det vil være meget svært at have regnskabet klart allerede til januar, har vi i vores lokale afdeling i Varde fastholdt, at årsmødet skal holdes inden udgangen af marts måned. Så har man mulighed for at afholde årsmøde og opstillingsmøde af kandidater til det kommende kommunevalg hvert 4. år.
Vi har også svært ved at se, at det er nødvendigt at afholde opstillingsmøde hvert år, da det jo som bekendt kun er hvert 4. år, der er regionsvalg og kommunevalg.

Jeg ved ikke, om det er noget, vi har overset - det har jeg svært ved at forestille mig. Vi tænker også, at det er noget af en proces, alle de nystiftede foreninger skal forholde sig til, hvis man ikke har nogen kræfter, som har erfaring med vedtægter og politisk arbejde før.
Endelig står der intet om regionsvalg og EU-valg, som vi vel også skal forholde os til lokalt?

Hos os i vores lokalforening sidder vi med de helt samme overvejelser. Det med opstillingsmødet virker som umådelig meget arbejde der ikke burde være nødvendigt.

Hej med jer.

Ring endelig til mig på på landssekretariatet. Så kan vi afklare tingene. Nummeret er 60 68 07 06.

Det med opstillingsmødet bør være en lettelse af byrder - så det vil jeg gerne forklare jer; og håber at I er enige.

Kh

Nis

1 Synes om