Danske klimamål under pres: Udenlandske selskaber står bag det meste af

https://www.dr.dk/nyheder/penge/danske-klimamaal-under-pres-udenlandske-selskaber-staar-bag-det-meste-af-industriens

Dette er en alvorlig udfordring! (LÆS: Et kæmpe problem!)
Hvordan løser vi den?
Venlig hilsen
Carsten

Jeg ser det ikke som noget stort problem. Lad bare de svinske selskaber forlade Danmark. De trækker alligevel overskuddet ud af landet. Hvad skal vi med dem?

Carl Bloch!
… Jeg er meget overrasket over dit svar!

Når alt kommer til alt er der kun én løsning på klimakrisen: At reducere BNP, som er alt for stort. Vækst-kritikken er et vigtigt element i Alternativets politik. Men det har du måske ikke opdaget?


Du har ret i, at jeg ikke har forstået, at BNP reduceres globalt, ved at lade de mest forurenende firmaer flytte ud af DK!

Jeg har dog opdaget, og er enig i, Alternativets alternative vækstmål!

Jamen det er jo det sædvanlige borgerlige og reaktionære argument: Hvis vi stiller skrappe miljøkrav til erhvervslivet, så er det ikke længere konkurrencedygtigt. Enten går virksomhederne konkurs, eller også flytter de til udlandet. Danmark taber penge og arbejdspladser på det, og der kommer ikke engang noget godt ud af det.

Jeg har to svar:

  1. Der er en notorisk konflikt imellem hensynet til miljøet og hensynet til nationaløkonomien. Politikerne forsøger at bilde os ind at vi kan få både i pose og i sæk. Men det er en illusion. I virkeligheden favoriserer politikerne nationaløkonomien over miljøet, med det resultat at naturen bliver mere og mere forarmet. Hvis vi skal opføre os moralsk ansvarligt - og det skal vi selvfølgelig - så må vi se i øjnene at det kommer til at gå ud over væksten. Hvad andre lande gør kan vi ikke tage ansvaret for, men vi kan tage ansvaret for hvad vi selv gør.

  2. Danmark skal være et foregangsland. Hvis vi anviser vejen, så kan det være at andre lande følger efter. Således bliver det sværere og sværere for virksomhederne at henlægge deres produktion til lande, som tillader at de kan få lov til at forurene som det passer dem. Vi må forsøge at hæve den laveste fællesnævner, i stedet for at deltage i ræset mod bunden.


Jeg er stort set enig med dig. Jeg bryder mig dog ikke om, at du tilskriver mig de “borgerlige og reaktionære argumenter”.
Jeg påpeger blot, at her er der problemer, vi ikke kan ignorere. Gør vi, som DF gør i indvandrerspørgsmålet, lukker øjnene lader som om, vi kan isolere os fra resten af verden, mister vi jordforbindelsen.