CO2 forbrug på produktembalage og skiltning

Forslagets tekst

Virksomheder forpligtes til at oplyse CO2 udledning i forbindelse med produktionen af deres produkter, synligt, så folk kan se det når de køber produkterne.
Dette hjælper den almindelige dansker til at træffe hvilke vare de ønsker, baseret på hvor stor et forbrug CO2 det er forbundet med produktionen af det pågældende produkt.
Det vil samtidige skabe en incitament til producenter at minimere deres CO2 forbrug, for at få stå bedre i forhold til andre produkter/producenter.
Dette kan også fjerne greenwashing, da beskrivelser som “bæredygtigt”, vil nu skulle bakkes op med et CO2 regnskab.
Vi skal give magten tilbage til danskeren der med deres penge kan ændre virksomhedernes CO2.

Udfordring forslaget skal løse

Gøre det nemt for den almindelige dansker at vælge klimavenligt.

Potentielle ulemper ved forslaget

Særligt små producenter vil få en ekstra udgift for at kunne udregne deres CO2 forbrug.
Kan blive udvandet af gennemsnitlige CO2 beregninger, i stedet for det faktiske CO2 forbrug.
Det ændre ikke ved selve CO2 udledningen.

Hvordan forslaget er udarbejdet

Jeg har kigget på mange artikler og beskrivelser, som “bæredygtig” og det klimavenlige valg, hvor at de sjældent bliver bakket op af andet end det.
Som forbruger, vil jeg havde samme valgmulighed for at kunne vælge udefra CO2 udledningen, som når jeg vælger økologisk vare.

Hvem har været inddraget

Nej, der er ikke blevet inddraget nogen.

Forslagsstillere

  1. Zacharias Bakhauge Polonius

Status på forslaget

Status: Annulleret

Dette forslag er annulleret.

Dette er allerede ved at blive udarbejdet af EU, så det er en åben dør, der sparkes ind her.

På EU’sk kaldes det PEF’er - Product Environmental Footprint - og det bliver obligatorisk inden for en kort årrække. Der er ved at blive udviklet gratis CO2 beregnere, som alle producenter kan bruge.

Mvh Astrid
(i det daglige B2B rådgiver i bæredygtighed)

Dette forslag er annulleret.