Byudviklingsprojekt i Rørvig baseret på bæredygtighed, økologi, bevidsthedsudvikling og vediske principper

Af Ole Osiier Markmann

Jeg har lavet en præsentation af vores byudviklingsprojekt, Vastuhaven i Rørvig, på Youtube. Vastuhaven er baseret på bæredygtighed, økologi, bevidsthedsudvikling og vediske principper.


Importeret fra: https://odsherred.alternativet.dk/aktuelt/gaesteblog/byudviklingsprojekt-i-rorvig-baseret-pa-baeredygtighed-okologi-bevidsthedsudvikling-og-vediske-principper

Hej
Det ser top-spændende ud!
Det er da ikke hver dag at nogen vil bygge en ny bydel i en af Odsherreds byer.
På et vælgermøde sagde en Kommunalvalgspolitiker at “der vil slet ikke komme noget bosætning ud af det her projekt.
-Det skal mere ses som et hotel- og kursuscenter.”
Er det rigtigt? Hvem skal bo der?

Mvh. Jacob Antvorskov, Alternativet, KommunalvalgsKondidat (tilsigtet stavefejl fordi jeg øver mig : )

Det er et virkelig spændende projekt, som jeg vil støtte fuldt op om, både inde i Byrådet og udenfor.

Det er skønne boliger, som understøtter et sundt liv. Projektet vil tiltrække både internationale og nationale turister, så lad os bare leje dem ud, hvis den omtalte fra vælgermødet får ret. Disse boliger vil tiltrække den slags publikum, som vil være perfekt for Odsherred og være med til, at udvikle området i den bæredygtige og økologiske retning, som Alternativet står inde for.

Kh,
Marianne Hammelboe
Byrådskandidat for Alternativet i Odsherred

Svar til Jacob Antvorskov:
Det er underligt nok en påstand, vi har hørt før. Men det ville sandlig være en absurd dyr måde at bygge et kursuscenter, og desuden varetager Højskolen for Bevidsthedsudvikling, som tidligere lå i Rørvig men nu er flyttet til Havnsø, TM-relaterede opholdskurser.
Så svaret er naturligvis nej, det er ikke et kursuscenter. Snarere tværtimod, fordi konceptet tilsigter, at folk skal kunne bo der i mange år uden jævnligt at skulle skifte bolig, fordi de får børn, eller fordi børnene flytter hjemmefra etc. Som forklaret i præsentationen indgår der nogle såkaldte multifunktionsrum, som først og fremmest skal kunne lejes af beboerne for kortere eller længere perioder og til forskellige formål. Da vi skal gøre nogle erfaringer omkring, hvordan det virker i praksis, tænker vi at starte med fem rum i Samlingshusets hovedbygning. Efterhånden som behovet vokser, kan vi så udvide med først et anneks med seks rum og siden et til.
I øvrigt ville det som bekendt være ulovligt uden videre at anvende huse opført til helårsbolig som kursuscenter. Men der kan sagtens blive tale om besøgende til projektet, som lejer et værelse for nogle dage for at få et indtryk af, hvordan det fungerer i dagligdagen.
Med venlig hilsen
Ole Osiier Markmann (ikke medlem af Alternativet)

Det er en lang og grundig introduktion, Ole - tak for det.

Så vidt jeg kan tolke tegningerne, så er der i den nuværende lokalplan planlagt let erhverv vest for de boliger, der allerede er opført i området.
I Jeres projekt er de erstattet af et rekreativ område, som I har gjort endnu mere rekreativt efter et dialogmøde med områdets nuværende beboere.

Jeg har forsøgt mig med at kopiere tegninger og sætte dem op:


Er det rigtigt forstået at

  1. Der er let erhverv på det sted, jeg har markeret med en rød ring i den nuværende plan?
  2. Det er disse bygninger I har indtegnet med rødt på et luftfoto?
  3. Det er her I i stedet vil lægge et rekreativt område, som er åbent for de nuværende beboere?

Hvis alt det er rigtigt - så har jeg svært ved at forstå at et rekreativt område skulle ødelægge udsigten mere end erhvervsbygninger - der må ligge mere til grund for utilfredsheden omkring udsigten, der ændres. Ved du hvad det er?

Med venlig hilsen
Peter Arklint, næstforperson i Alternativet Odsherred

Hej Peter
Din markering af det oprindeligt planlagte erhvervsområde er rigtig, bortset fra, at du er kommet til at tage tre huse mod syd vest med, som er en del af boligområdet. Men det er rigtigt, at vi foreslår, at det rekreative område, som var planlagt mod syd vest, erstattes af det som kan ses på din skitse 3. Det foreslåede område er af samme størrelse som det i lokalplan nr. 72 men er altså placeret lidt anderledes og rummer stadig en sø også i den nye udgave, og der bliver lidt lettere adgang til det fra flere sider. Derudover bliver der også et frit areal på 2.500 kvm midt i det store kvadrat, og det har alle beboere i området jo også adgang til. Det bliver nok mere til stilfærdigt at sidde og læse en bog eller spille skak med naboen.
Med venlig hilsen
Ole Osiier Markmann, projektleder

1 Synes om