Bred tilslutning til klimakampen

Dagbladet Information bringer her i weekenden 22 og 23-02-2020 allerede på forsiden en større omgang anonym sladder om Josephine Fock, men de bringer dog også et interview med Josephine.

Det publicerede er opsigtsvækkende, citeres af andre medier og er - synes jeg - egentlig også lidt forargeligt.
Interviewet munder imidlertid ud i at Alternativet primært skal kæmpe for at opnå bred folkelig tilslutning til klimakampen.
Jeg er enig i, at netop dét er vigtigere and alt andet og håber, der er enighed om, at netop dét fremover tydeligt bliver markeret som Alternativets absolutte politiske top-prioritet.

3 Synes om

Det forlyder nu i TV2: https://nyheder.tv2.dk/politik/2020-02-22-alternativets-hovedbestyrelse-indkalder-josephine-fock-til-moede at Alternativets Hovedbestyrelse indkalder Josephine Fock til møde om de anonyme beskyldninger, som er rettet mod hende - måske endda fra Hovedbestyrelsen selv?

Som menig medlem er min opfordring:
Bøj jer for, at vi i “baglandet” har valgt Josephine!
Og se så at få samlet jer om politik.

4 Synes om

DR Nyheder

skriver nu bl.a.:

  • Jeg har det sådan, at hvis hovedbestyrelsen ikke om nogle få dage kommer med en fuldtonet opbakning til den person, der netop er blevet valgt som politisk leder, så befinder partiet sig i en krise, der kan blive virkelig, virkelig alvorlig, siger Jens Ringberg.

Jens Ringberg er DR’s politiske analytiker.

I anonyme, der nu angriber den valgte politiske leder, hvorfor gjorde I det ikke, inden Josephine Fock blev valgt - og hvorfor gemmer I jer bag anonymitet?
Jeres adfærd mistænkeliggør - set med mine øjne - i høj grad jeres troværdighed og motiver.

2 Synes om

Jeg kan kun give dig ret, Arne. Hun har fået et afgørende demokratisk mandat, og det må alle respektere, så vi i Alternativet kan klare de politiske udfordringer, vi står overfor. Det er meget lidt konstruktivt for den fælles proces at skulle læse om den slags fnidder i medierne og i særdeleshed fra personer, som ikke vil stå frem. Jeg kan kun appellere til, at hovedbestyrelsen giver deres opbakning, og at de anonyme medlemmer falder ned og giver Josephine og alle os andre en chance for at holde gejsten oppe og holde fokus på det væsentligste. Om 1½ år har de chancen for selv at stille op, men i mellemtiden skal vi ikke spilde tiden med at svine hinanden og den politiske leder til i medierne. Vi har lige budt Josephine velkommen her i Aarhus i forbindelse med opstart af KV21, og her var tydelig bred opbakning og forhåbninger til fremtiden.

7 Synes om

Hej Martin.
Du skriver:

Jeg kan kun appellere til, at hovedbestyrelsen giver deres opbakning, og at de anonyme medlemmer falder ned og giver Josephine og alle os andre en chance for at holde gejsten oppe og holde fokus på det væsentligste.

Min kommentar:
Ja lige præcis! - Alt andet vil være politisk selvmord!.

1 Synes om

En stor cadeau til hovedbestyrelsen for god håndtering af angrebet på Josephine Fock, som jeg netop har set - og glæder mig over:

3 Synes om

Nøøj det her er dumt.

https://politiken.dk/indland/politik/art7677823/Jeg-vil-fort%C3%A6lle-hovedbestyrelsen-om-episoder-med-Josephine-Fock

3 Synes om

Eksrabladet skriver:

Så kan det dårligt blive værre.
Håber Hovedbestyrelsen holder fast i det medlems-demokratiske valg af politisk leder.
Det kunne se ud som om Uffe ønsker partiets død - efter at han selv har valgt at forlade leder-posten.

2 Synes om

B.T. holder sig heller ikke tilbage. Her er det den tidligere pressechef Magnus Haslebo, der erklærer krig:

Er det mon Alternativets ve og vel, der ligger ham på sinde?

2 Synes om

DR fortæller nu:

Forhåbentlig et forsøg på at forlige de i partitoppen, der ikke respekterer det demokratiske valg af politisk leder, som vi medlemmer har foretaget: Josephine Fock - forlige denne del af toppen i partiet med os medlemmer.
Hvis det er dét, der er i gang, så gør hovedbestyrelsen - efter min mening - det helt rigtige :wink:

1 Synes om

Så er dagbladet Information igen ude med anklager mod Alternativets folkevalgte politiske leder Josephine Fock:

og nu også med anklager mod partiets hovedbestyrelse.
Umiddelbart ligener det - for mig - en giftig sammensværgelse blandt folk nær partiets top, der - alt for sent - opdager partiets demokrati.
Det kan ikke være rigtigt, at nogle årgamle samarbejdsproblemer er uløselige. De, der klager, synes jo end ikke at have forsøgt - og de kommer først frem nu, hvor demokratiet overrasker dem.

2 Synes om

TV2 kører lidt mere afbalanceret, synes jeg:

Jamen dog - skulle nogle samarbejdsproblemer for flere år siden ikke være til at overkomme?
Det kræver selvfølgelig lidt god vilje - også hos angriberne - og har de ikke dét, var det måske bedre at ekskludere dem!

2 Synes om

DR fortæller:

I det mindste er det da godt, at der nu bliver “ryddet op”.
Jeg kender ikke Josephine Fock - kun fra TV og medier iøvrigt - men indtrykkene herfra, synes jeg, gør det svært at forestille sig, at hun skulle være en dårlig leder, som er umulig at samarbejde med.
Den luskede måde, hun angribes på, bekræfter heller ikke - for mig - de rejste mistanker mod hende - snarere tværtimod.
Og så er jeg meget glad for hendes idé om at arbejde for bred folkelig tilslutning til klimakampen.
Lad os få “rusket op” i “den almindelige dansker” - og os selv! :smile:

2 Synes om