Borgerdrevne Forslag i Folketinget

Telefontider og kontaktinfo: Mandag-torsdag kl 10-12 Fre, lør, søn og helligdage lukket


Importeret fra: https://alternativet.dk/aktuelt/nyt/borgerdrevne-forslag-i-folketinget

Att. René Gade.

Det er dejligt, at vi er kommet igennem med de borgerdrevne forslag. Men!

Der er et par problemer. I praksis betyder de, at selv en temmelig politisk engageret person som mig selv langt fra får stemt på (og heller ikke set) alle politikforslag.

Jeg ønsker forbedringsmuligheder tages op i folketingsgruppen (og rette udvalg, folketingssalen, eller hvor den slags nu foregår) snarest muligt - ellers er borgerforslag.dk kun til syns skyld - skinnet bedrager.

Mine forbedringsforslag er her:

A. De mange forslag hober sig i dén grad op, da de skal ligge på i 180 dage. Det burde være muligt at kategorisere forslag i politikområder, fx. socialpolitik, så man kan vælge at se alle aktuelle forslag indenfor det område, man nu er interesseret i. En kronologisk opstilling af alle forslag i én pærevælling giver ingen mening og intet overblik. (Ofte er der flere meget enslydende forslag/ forslag indenfor det samme, smalle område - f.eks. indfødsret - og her er det mest troværdigt, reelt, gennemsigtigt og dermed demokratisk at man kan se »parallelle forslag« samtidigt, inden man vælger hvad man vil støtte).

B. Som det er nu, skal man logge in med NemId hver eneste gang, man stemmer på et forslag. 15 tilkendegivelser kræver altså 15x meget omstændelig log-in. I praksis forhindrer det bred deltagelse. Hvem har i vore dage tid og tålmodighed til at sidde og vente på det? Ingen! Det bør ændres, så man kan støtte så mange forslag man vil, når man allerede er logget på. Det er jo teknisk sikkerhedsmæssigt muligt, ved vi fra f.x. E-boks og netbank.

Det var mine to idéer. Med den nuværende udformning får jeg helt ærligt den mistanke, at nogle der ikke bryder sig om fænomenet borgerdrevne forslag, i stilhed og bag en Potemkin kulisse forsøger (og sikkert vil lykkes med) at sabotere idéen.

Maria Rasmussen, medlem, Alternativet Odense.

1 Synes om