Bidrag til Å's uddannelses- og forskningspolitk

Hej alle jer skønne medlemmer,

Vi er en gruppe, der er i gang med at udvikle vores uddannelses- og forskningspolitik, og til det vil vi jo gerne have så mange gode input fra jer som muligt.

Vi har delt processen op i to faser og er nu i gang med den første, der handler om at forstå de problemer, der er inden for uddannelse og forskning, og hvilke visioner der er. Anden fase kommer så til at handle om at finde konkrete løsninger på, hvordan man ud fra de problemer der er, kan indfri de visioner vi har. Når vi når til den, skriver vi ud igen med flere spørgsmål.

For nu har vi 4 spørgsmål vi rigtig godt kunne tænke os at spørge jer om - man behøver dog ikke svare på alle spørgsmålene. Vi vil helst at I skriver jeres svar her på Dialog, så andre kan blive inspireret af jeres tanker, men hvis I foretrækker kan svarende også sendes til josefine.k.lykkegaard@gmail.com

Spørgsmålene er:

  1. Hvad er de største udfordringer i uddannelses- og forskningssektoren?

  2. Hvor/hvad kommer de udfordringer fra?

  3. Hvilke værdier og visioner bør afspejle sig i vores uddannelses- og forskningssektor?

  4. Hvilken rolle skal uddannelser og forskning spille i fremtiden?

Her er det vigtigt lige at tydeliggøre at uddannelsespolitik vedrører primært erhvervsakademier, professionsuddannelser, universitetsuddannelser og mange af de kunstneriske uddannelser + forskning. Det omhandler altså ikke folkeskole, erhvervsuddannelser, og gymnasier.

Man vil også kunne deltage på vores politiske laboratorium d. 11. maj - AlleOs // Alternativet / https://fb.me/e/127henSlY
Vi glæder os til at læse jeres svar!

Gode grønne hilsner,
Alternativets uddannelses- og forskningspolitiske arbejdsgruppe - UFA

1 Synes om

Hej igen

Tak for de mange inputs vi fik.

Vi har arbejdet videre med dem og har nu udviklet nogle principper for den uddannelses- og forskningspolitik vi gerne vil udarbejde for Å.

Du kan læse dem her: Principper - Google Documenten

Kom gerne med inputs, kommentarer mm. til os på mail: uddannelse.forskning@alternativet.dk

2 Synes om

Jeg synes, der er en eller flere elefanter i rummet: Hvordan skal de samlede midler til forskning, inklusive private midler, fordeles. Universiteterne har jo heller ingen overordnede retningslinjer for, hvad der skal gå til humaniora og samfundsvidenskab, sammenlignet med naturvidenskaber.
Den nuværende diskurs er jo også præget af jungle. Kunne vi ikke åbne en debat? Væsentlighed, nytteværdi. Se på søgningen til sprogfag som tysk og fransk, fx.

Hej!
Mange gode principper, som jeg ikke kan sige nej til. Dog lige i andet sidste afsnit på side 2, hvor I skriver:
“Valgfrihed er nøglen til at skabe en personligt tilpasset uddannelse og en sund balance mellem arbejde og liv.”
Det er sondringen mellem “arbejde og liv”, der virker absurd for mig at læse. Kunne det i stedet formuleres: Arbejdsliv og fritidsliv? Eller måske I selv har et andet forslag.
Hej fra Gunhild

Hej Gunhild,

Tak for svaret og undskyld for det sene svar. Det synes jeg du har helt ret i, og det er klart noget jeg vil rette med det samme.

Vh.
Josefine

Hej kære Josefine!

jeg føler slet ikke behov for undskyldning, tværtimod er jeg taknemmelig for, at du bruger din fritid på at udvikle ny politik på videre-uddannelsesområdet i Alternativ ånd - og der skal du i mine øjne ikke være tilbageholdende for at skrue på de ekstra visionære energier til at bæredygtiggøre kloden og rummet som helhed, hvor så end grænserne måtte være…

Kærlig hilsen
Gunhild