Bevægelsen

Alternativet skulle jo først og fremmest være “en bevægelse”. Og som supplement hertil - et parti. Jeg synes vi er blevet alt for meget et parti.
Ja faktisk kunne jeg tænke mig, at vi fuldt og helt koncentrerede os om bevægelsen i et par år, og helt droppede partiet…

Jeg synes fint man kan deltage i “bevægelsen”, næsten uanset hvilket parti man tilhører… Bevægelsen for et grønnere og mere lige danmark

Venlig hilsen Mette

4 Synes om

Hvad med en mellemting - de, som nu er eller har været i lokalforeninger og storkredse kunne man tænke sig i mange tilfælde vil være de samme som vil udgøre bevægelsen? Måske kunne der ske en sammensmeltning eller omdefinering, så bevægelsesdelen kan træde mere frem og få mere vægt?

1 Synes om

Jeg betragter mig selv som både ‘parti og bevægelse’. Jeg var FT-kandidat ved FT19 i Storkreds Sjælland. Er forperson i Køge Kommune. Og bestræber mig på, at påvirke de mennesker jeg lever iblandt i en mere grøn og humanistisk retning. Noget kan jeg gøre alene. Andet skal der mindst være to til. #Flerevedmere. #Flerekanmere.

Jeg vil rigtig gerne være med til at skabe endnu mere ‘bevægelse’. Hvilken bevægelse savner du? Og af hvad? Kom gerne med et par eksempler og prøv at være helt konkret! For det er det konkrete, som kan bevæge og ændre.

Bevægelse handler jo om, at ‘noget konkret skal ske’. At ‘noget flytter sig’. At ‘nogen gør noget nyt andet’. Men hvad? Og hvem?

Døgnet har kun 24 timer og kræfter har det med at blive brugt op. De kan lades op igen - eller de kan dø ud og slukke. Måske i frustration over, at intet skete … Så lad os for Søren bruge vores (begrænsede) kræfterne på dét, som reelt gør en forskel - og så reelt gøre det, der skal til for at få dén forskel til at ske. Det er ikke nødvendigvis raketvidenskab :wink:

Har du fx selv set og henledt dine venners opmærksomhed på denne:

Denne avis er ét eksempel på, at (ubrugelig) frustration på Facebook blev grebet i nuet af en ‘bevægelsestanke’, omsat til konkret handling (en ‘avis’), som igen mobiliserede 10-15 andre med deres input og forbedringsforslag - og endte som en ‘gimmick’ leveret af Torsten Gejl på Folketingets talerstol under hans afsluttende replik i Folketingets afslutningsdebat. Var det sket, hvis ikke ‘nogen’ havde gjort ‘noget’. Næppe.

Således inspireret til at gå ud og ‘gøre noget’. Selv lidt gør en forskel :green_heart::+1:

4 Synes om

Tillad, at jeg er lidt konkret og handlings-orienteret:

Er der behov for en (ny) Facebook-gruppe, som kan tjene det formål at give danskerne forslag til nye grønne og bæredygtige forbruger-til-/fravalg i hverdagen? Altså et sted, hvor vi som bevægelse kan folde temaerne i vores “tilbudsavis” mere ud og gøre dem mere handlings-vejledende og mere konkrete - igen ud fra devisen #flerevedmere og “hvad er jeres erfaringer med dette eller hint?”

Eller har vi mere end rigeligt af Facebook-grupper, som ikke flytter en skid?

Vi skal huske, at vi netop nu er midt i mediernes “agurketid”, så vi har - i teorien - gode chancer for at få lidt opmærksomhed, hvis vi griber det strategisk, rigtigt an og sammen giver en ny gruppe “et skub”, så det kommer godt fra land. Både ved at invitere alle vores venner og ved at poste lidt relevante og værdiskabende indlæg de første 14 dages tid indtil gruppen klare det selv. Men én person alene kan ikke levere indhold, som skaber “swung”, så “nogen” skal hjælpe :slight_smile:

HVIS I andre kan se en landsdækkende FB-gruppe for jer, så kunne et bud på et navn til en gruppe måske være én af følgende:

  • Det Grønne Forbrugsforening
  • Grønne Forbrugervalg
  • Bæredygtige Forbrugervalg
  • … eller noget i den stil :wink:

Lad os idéudvikle sammen …

Hej Peter,

Jeg syntes ideen lyder fin - selvom jeg godt kan være lidt betænkelig flere facebookgrupper.

Et par input.

Det kræver jo først og fremmest at der er nogle engagerede mennesker der vil give det et skub. Det kan så overvejes, om der skal etableres nye facebookgrupper, eller om der bare skal sættes gang i en eksisterende, hvis der kan findes nogle mennesker der vil tage bolden op.

Gruppen Bæredygtig Omstilling var omdrejningspunkt for Alternativet i den spæde start, og har allerede små 10.000 medlemmer som måske kan genaktiveres - hvis en gruppe medlemmer siger - nu sætter vi gang i denne gruppe.

Jeg syntes ideen om en tilbudsavis - måske ikke ugentlig, men månedlig - i digital form, med forslag til konkrete bæredygtige tiltag er super. Måske kunne der også være tips og madopskrifter, gode konkrete tilbud i supermarkeder, forretninger mv?

Det var blot input - og jeg kan desværre ikke selv tilbyde, at være tovholder på sådan en opgave, men byder gerne ind.

Vh Jan K

2 Synes om

Jeg er helt på linje med Mette - Alternativet som parti trænger til en pause, så tilliden både internt og eksternt kan genopbygges (det ser muligvis anderledes ud på kommunalt plan), mens Alternativet som bevægelse bør styrkes, meget gerne a la Alternative UK, som bl.a. hver dag udsender The Daily Alternative med en konstruktiv historie fra lokal- og civilsamfundet. Det vil jeg anbefale alle at følge med i - man bliver i godt humør :slight_smile:
Ivan, forperson Alternativet Odsherred

1 Synes om

Tak for info om The Alternative UK. Inspirerende!
På AlleOs skriver du:

Civilsamfund skal generobre deres autonomi, hvilket til dels må ske i kamp med kapitalinteresserne i de store monopollignende korporationer

Hvis du tilføjer:

og omklamring fra kommunal- og statsmagterne

så er jeg 100% enig

Tak for super interessant indslag. :blush:

lør. d. 1. aug. 2020 12.11 skrev Christine Madsen via Dialog <webmaster@alternativet.dk>:

Hej Christine
Ja bestemt, civilsamfundet skal selv tage initiativet og organisere sig. Hvis du ikke sidder med ved bordet, er du en del af menuen! Kommunal- og statsmagten kan måske spille en rolle som “partnerstater”, et begreb jeg har fundet i en Alternative UK artikel om et fantastisk spændende initiativ i Liége.
/Ivan

1 Synes om

Hvad vil det sige, at ALternativet er og var en bevægelse?

Jeg har en opfattelse af, at der er bevægelse, når vi mødes og diskuterer og bliver klogere på de emner, vi interesserer os for. Ideerne og viden breder sig som ringe i vandet.
Hvem ved. Måske var det det der skete i de første år af ALternativets historie. (Jeg husker fra et af de første landsmøder, hvordan vi mødtes og diskuterede et hav af emner, som menige medlemmer interesserede sig for.
Jeg tror på, at det er meget vigtigt. Og. Måske var det medvirkende til, at befolkningen flyttede sig, og endte med de ambitiøse klimamål, som var resultatet af sidste valg…Holdninger, ideer, viden, som bredte sig som ringe i vandet

Fin tilbudsavis!

På din opfordring, har jeg skrevet lidt om “bevægelse”, lidt længere nede / oppe ad siden

VH Mette

Kære Ivan!

Værdien tillid er en meget spændende værdi, fordi den kan blive skabt meget stærkt på et tidligt tidspunkt i livet. Det sker dog imidlertid ikke for alle mennesker. Det ved nok både du og jeg og mange andre. Derfor kan man jo ikke bare forvente tillid i metermål…Uanset hvor længe man venter - og måske skaber ventetiden utryghed!

Jeg håber, at du vil vise netop de valgte og potentielle politikere i Alternativet supertillid - uanset om det drejer sig om kommunalt, regionalt eller nationalt plan, fordi demokrati kan ha’ en retning - i modsætning til anarki. Så kan du selvfølgelig indvende, at bevægelse er noget andet en anarki?

Politik er imidlertid også magt - og den kan forvaltes på mange måder. Jeg går stadigvæk ind for at dele magten i Alternativet, og det kræver, at man vil være med til at tage magten sammen.

Kærlig hilsen
Gunhild

Kære Gunhild
Jeg har skam stor tillid og respekt for de nuværende kandidater for Alternativet. Fx er jeg stolt over, at det i Albertslund er lykkedes vores kommunale repræsentant at indføre et borgerpanel - og at vores repræsentant i København har taget initiativ til, at der skal udformes et budget efter Doughnut Economy-modellen. Jeg underkender bestemt ikke det parlamentariske arbejde, men det ikke er dér, jeg selv lige nu ønsker at lægge mine kræfter.
Dem vil jeg hellere lægge i bevægelsen, ikke mindst inspireret af vores fæller i England (der foreløbigt har renonceret på det parlamentariske arbejde, da Westminster er mere håbløs end Christiansborg for et nyt parti). Forholdet mellem det parlamentariske arbejde og bevægelsen kan altid diskuteres, men det vil være trist, hvis vi bruger kræfter på at modarbejde hinanden.
KH Ivan

2 Synes om