Betegnelsen "Velfærdssamfundet"

Hej alle

Jeg gad vide hvornår udtrykket “Velfærdssamfundet”, egentligt vandt frem og blev benyttet som en betegnelse for vores system her i DK.?

Jeg mindes ikke at betegnelsen blev brugt i min ungdom for ca. 40 år siden. Jeg har det ikke helt godt med udtrykket. Det er som om det er en iskage man kan vælge til og fra. Det er sådan lidt ekstra. Og vi skal have dårlig samvittighed over at være brugere i det system.Så er vi lidt snylteragtige.

Havde vi opført os ordenligt så havde vi jo alle fået privatforsikringer så vi ikke lå “Velfærdssamfundet”, til last.

Jeg er blevet ramt af det. Jeg får dårlig samvittighed når jeg må gå til lægen med mine børn. Og når jeg skal tale med kommunen er jeg undskyldende og selvudslettende.

Jeg er i fagforening og jeg har betalt til A-kassen hele mit liv. Hvis jeg skulle blive arbejdsløs så vil jeg sikkert igen føle mig som snylter når jeg får udbetalt dagpenge.

Det er altsammen voldsomt urimeligt og helt utilstedeligt.

Det er jo et samfundssystem vi har opbygget i fællesskab. Hele ideen er jo at vi er sammen i et fællesskab og vi passer på hinanden. Og hvis det knækker, så bliver vi samlet op med selvrespekten i behold.

Hvis man er rig så er det godt. Heldigt.

Men de fleste af os er jo blot almindelige lønmodtagere.

Jeg forstår ikke at den nye regering vil splitte vores samfund ad. Hvad er dog ideen med det ? Vi har et fantastisk samfund, som er skabt og opbygget gennem mange år. Det kan vi alle være stolte af.

Hvorfor er blå blok og regeringen ikke stolte af vores samfund ? Hvorfor det behov for at ødelægge det hele ?

De er jo selv et produkt at det fantastiske system vi har her i landet. Nu har de så deres på det tørre, så er jo nemt at splitte det hele ad.

2 Synes om

Man kunne også uddybe det perspektiv du selv berører med vendingen “Det er som om det er en iskage man kan vælge til og fra” - En anden måde at sige det på er, at det er blevet en floskel alle frit kan bruge som et uforpligtende slagord, fordi ingen ved præcist hvad det betyder, men alle er enige om, at det er noget positivt. Fa Liberal Alliance, over Venstre, til Enhedslisten, vil man kunne sig ,at det går man ind for, uden at nogen kan sige, at det éntydigt er forkert. Først i det øjeblik man klart definerer hvad man mener med ordet, får det et egentligt indhold som kan vurderes.