At turde vælge at være på kanten

Ja, så meldte jeg mig ind i et politisk parti for første gang i mit liv - og “udkanten” er en mærkesag, der står mig nær. Udkant skal ikke være synonym med småsamfund, der mister deres navn og derfor deres identitet på landkortet - udkant skal ikke ende som en holiday-resort eller et sted, hvor borgerne behandles som B-klienter, der ikke kan modtage kvalificeret lægehjælp.

Det er rigtig vigtigt, at politikere, eksperter og medier sprogligt viser respekt for de relativt store områder i Danmark, som helt uforskyldt har fået status af udkant - rådden banan etc…Vi, der bor her permanent og h e l t efter eget valg…oplever både iværksætter glæde, og masser af private initiativer, og vi har g o d plads i fantastiske omgivelser!
Det er den overskrift, jeg efterspørger, når der skal sættes en dagsorden for bl.a. mit eget område, Langeland.
Det skal gøres attraktivt at ville være eksempelvis læge herovre og i alle de andre områder, der mangler…Vi har brug for ildsjæle, der vil være med til at vende den udvikling, som medierne og politikerne italesætter og ofte på en måde, jeg slet ikke genkender mig selv i.

Jeg forestiller mig, at man arbejder for at lave lokale “sundheds og kulturhuse”, som fungerer som et arbejdende kollektiv af dedikerede læger, alternative behandlere, socialarbejdere, vågekoner og andre, der brænder for at gøre en forskel; et sted, hvor både børn og deres forældre og ikke mindst de mange ældre, der lever i vores områder kan
bruge hinanden…passe på hinanden… modtage den hjælp, vi har behov for…og skabe hjælp til selvhjælp…

3 Synes om