Jeg tilslutter mig ligeledes Armin Vauks indlæg og bakker op om en stor del af indholdet i hans ord.
Det er klart, at de flygtninge der når at komme hele vejen hertil selvfølgelig skal behandles værdigt, ligesom de skal anses som en potentiel ressource for vores samfund. Men det bør være en selvfølgelig, at vi (også) skal finde alternative muligheder for en lokal håndtering af klima- og flygtningerelaterede problemer - her kan et nyt syn på, hvorledes vi (også) kan hjælpe i nærområderne spille stærkt ind, samtidig med at vi støtter op om de der er kommet hertil så de kan blive ressourcestærke globale individer.
Ovenstående forslag “Et svar på empatikrisen” rummer meget lidt fokus på den reelle grund til flygtningekrisen, samt hvad der evt. kan gøres for at få stoppet og forebygget den så godt som muligt. Her kunne grønne udspil, som sustainable global (vedvarende) natur/miljø/klima politik spille ind - ligeledes kan sustainable (vedvarende) iværksætteri og innovation være interessante punkter at inddrage også.
At vores Asylpolititiske udspil er så kort som det er finder jeg yderst ærgeligt og alt for vagt - for mig at se (som ikke har været med til det POLA hvor udspillet stammer fra) virker det som forhastet og jaget igennem, simpelthen fordi vi her og nu skal have politik på området, fordi der er så meget medieopmærksomhed på området, særligt efter Inger Støjberg har “fået” mikrofonen. Her tænker jeg, at vi bør stole på, at vores MF’ere kan tale om emnet (med Alternative synsbriller på) uden nødvendigvis at have et (for mig at se) svagt udspil at skulle forsvare samtidig med.
Ovenstående forslag “Et svar på empatikrisen” rummer udelukkende, hvordan vi skal forholde os til strømmen af flygtninge og det er absolut ærbødigt at følge de nævnte konventioner. Men vi er ligeledes nødt til at se på, hvor vi kan tage fat når det kommer til selve roden af problemet(problemerne). Her spiller krig (hvor vi blandt andet som nation selv deltager - og hvor Alternativet bør fokusere på om vi i DK primært er/bør være en FN eller NATO nation), klima/miljø/natur, olie/gas interesser, (global stigende) fattigdom og flere aspekter i særdeleshed ind. Det er langt fra “kun” ISIS og dets lignende ekstreme og ubehagelige/umenneskelige grupperinger som er problemet/grunden til strømmen af skræmte mennesker.
Ligeledes burde vi have en politik på området, når det drejer sig om HVAD vi kan gøre for de der kommer hertil, HVORDAN hjælper vi bedst muligt og ikke mindst HVORFOR hjælper vi fra den danske side af. Det beskriver de nævnte konventioner jo ikke for os i tydelige termer. Når man i radioen kan høre, at homoseksuelle der kommer til DK blive"afhørt" om deres seksuelle præferencer (helt ned til hvordan de kysser?) for at tjekke om de nu også er homoseksuelle og dermed forfulgte grundet det, så vidner det om at empatien, sympatien og respekten er helt væk. Det vidner også om, at nogle flygtninge muligvis kan finde på at spille ‘homoseksuel kortet’, simpelthen fordi de ved, at det kort giver dem større chance for at modtage asyl - Det er efter min bedste overbevisning et fåtal der af egen fri lyst og vilje vil trække det falske kort, men nød lærer nøgen mand/kvinde at spinde. Det skal ikke trampes på - det er desperation og det er forfærdeligt, at nogen er nødsaget til at trække forskellige kort for at få den hjælp de automatisk bør få som menneske på flugt (hvad end der flygtes fra).
Vi bør være Alternative og vente med et udspil på Asylpolitik indtil der er flere ord på politikken end det ovenstående éne punkt med tilhørende éne underpunkt.
Med håb om lysten til at vente med at godkende Asylpolitikken indtil vi har et godt gennemarbejdet udspil dertil.