Årsmøde i aften! | Kandidatur |Sparringsgruppe - lands Å

Ups - Noget gik galt - jeg prøver igen :slight_smile:

Kære Medlem af Alternativet Storkreds Bornholm!

store%20%C3%85
Så er det i aften at vi holder Årsmøde! På cafe MoMo kl 19. Der er meget at berette fra året der er gået, og meget godt at se frem imod. Op til årsmødet er alle som bestyrelsen har kendskab til, der har ydet en aktiv indsats, med plakater, bestyrelsesarbejde, ungdomsarbejdet, gå-ture eller andet, stort eller småt, inviteret til spisning på MoMo. Under årsmødet vil der være kage og kaffe til alle. Vi håber at se dig!

Herunder kommer først opstillingsgrundlag fra Maria Hach, der stiller op som kandidat til kommunalbestyrelsen.

Derefter er der lidt fra hovedbestyrelsen - invitation til at deltage i en sparringsgruppe eller være med til at facilitere processer i Alternativet Nationalt.

På bestyrelsens vegne,
Bedste efterårshilsner
Caroline White, forperson

Opstillingsgrundlag for Maria Hach

I foråret 2018 flyttede min kæreste, vores hund og Jeg til Bornholm ovrefra. Det vi gerne ville var at være en del af et mindre samfund, med naturen lige ved hånden og mere ro i sindet. Jeg kommer oprindeligt fra øen Als i Sønderjylland, hvor jeg er vokset op på en gård med hobbylandbrug.

Som person er jeg åben og god til at sætte mig i andres sted og se situationer eller ting fra flere forskellige vinkler. For mig er der ikke kun en løsning på de udfordringer vi har i vores samfund, der er mange. Min fritid bruger jeg i skoven, enten med mine vandrestøvler eller i samværet med de andre mountainbikere og sporbyggere på Bornholm. Her får jeg min energi, får lov at fortælle mine dårlige jokes og give noget til det samfund jeg er en del af.

Jeg startede med at uddanne jeg min til tandklinikassistent, og senere tandplejer. I ca. 10 år arbejdede jeg som tandplejer både i kommunen og på private tandklinikker. Samtidig var jeg politisk aktiv i Dansk Tandplejerforening, hvor jeg i en længere periode var formand for informationsudvalget i foreningen.

Sidenhen har jeg taget uddannelsen Master of Public Health. Uddannelsen handler primært om folkesundhed og forebyggelse, men har også elementer af ledelse. Undervejs i studiet blev jeg helt bidt at de videnskabelige metoder og jeg har siden 2013 arbejdet med forskning inden for folkesundhed. I dag er jeg PhD studerende, og mit forskningsprojekt handler om social ulighed i tand tab.

Jeg har altid haft en stor kærlighed til vores miljø og de der er mindre godt stillede i vores samfund. F.eks. skrev jeg et brev til Poul Schlüter da jeg var ca. 13 år, her havde jeg lavet en udregning på hvordan vi skulle flyve flygtningene fra Somalia til Danmark, for at redde dem fra den krig der var over dem. I dag trækker jeg lidt på smilebåndet, måske var det modigt gjort, men nok ikke en helt holdbar løsning.

I dag er folkesundheden og i særdeleshed den sociale ulighed i sundhed som vi har i vores samfund meget vigtig for mig. Gennem forskningen ved vi allerede en masse ting om hvad vi kan gøre anderledes, men jeg oplever også at det ikke nytter at jeg producerer ny viden om hvad vi kan gøre, hvis ingen gør det.

Derfor ønsker jeg at stille op som kandidat til kommunalbestyrelsen og regionsrådet for Alternativet. Jeg ønsker at være med til at gøre nogle af de ting på Bornholm som vi allerede ved ville gøre sundheden bedre blandt folk med lav uddannelse eller lav indkomst. Vi skal have mere sundhed ud af de penge vi har og være med til at skabe de tiltag der skal til for at vi kan have et bæredygtigt samfund, både på den økonomiske, den sociale og den grønne bundlinje.

Mange kærlige hilsner

Maria

ORGANISATIONSUDVIKLING I ALTERNATIVET

OPSTART AF NY SPARRINGSGRUPPE - VIL DU VÆRE MED?

Interesserer du dig for de store linjer? Har du erfaring med organisationsudvikling og ledelse? Brænder du personligt og fagligt for Alternativets politiske og organisatoriske projekt.

Så er det måske dig, vi mangler til at supportere Hovedbestyrelsens arbejde med organisationsudviklinjg i Alternativet.

Læs mere her

VIL DU FACILITERE PROCESSER I ALTERNATIVET?

I Alternativet tror vi på, at flere ved mere og flere kan mere. Ord som indragelse, proces og samskabelse er flittigt brugt blandt alternativister og ambitionerne er høje. Vi ved dog efterhånden også, at det ikke altid sker af sig selv. I praksis er det ikke altid, vi har hænder, kompetencer og tiden til alt det, vi gerne vil. Derfor har vi brug for dig.

Læs mere her