Årelang bearbejdning af holdningen om "Dem og os". Brøndby Strand og Danmarks Radio

Jeg har overvejet om vi i Alternativet kunne lære noget af Venstre om at påvirke Presse og befolkning. Det er tydeligt at når Venstre har besluttet at der skal et budskab ud, så aftaler deres “tæskehold”, alle at sige det samme igen og igen, og have det samme budskab.

Det har virket effektivt. De har nu skabt et “dem og os” i samfundet, hvilket jeg mener har været til stor skade for integrationen.

Det har ikke været kønt. Men det har været meget effektivt.

Jeg har overvejet om der i Alternativet kunne være et slags “samarbejdsgruppe”, som på en mere blød og omgængelig facon kunne være med til at påvirke i modsat retning, så vi på længere sigt kunne få et mere “helt” samfund.

Jeg bor i Brøndby Strand. Pressen har i årevis været hårde ved os herude. De har forsøgt at skabe splittelse mellem os. Det er heldigvis ikke lykkedes. I et lille forsøg på at afvæbne pressens holdninger om os, har jeg haft en dialog med Ekstra Bladet, Metroexpress, Esplanaden i Brøndby Strand og vores borgmeste Ib Terp.

Pressen er effektiv. De kan ødelægge os hvis de ønsker det.

Jeg er blevet mindet om pressens effektivitet, idet DR nu kører en kampagne hvor de forsøger at vise at vi alle blot er mennesker, uanset hvor vi bor og hvem vi er. DR forsøger virkeligt.Men det lykkes desværre ikke rigtigt. De “vinkler” og “konflikter” os beboere her i området. Det er en ynk -desværre.

Hvorfor kan pressen og DR ikke bare se mennesket i stedet for se os i grupper.

1 Synes om

Jeg er også optaget af retorikken når vi bruger dem og os.
Den kommer til udtryk ifht til alle der ikke er på arbejdsmarkedet, sådan synes jeg ihvertfald det kan se ud.

Så jeg er begyndt at gøre op med dem og os i debatter. Vi ødelægger sammenhængskraften i samfundet når vi stigmatisere så store grupper og det er på ingen måder sundt. Det gælder ikke kun Brøndby. Der er fx også stor forskel på hvad Voldsmoseavisen beskriver om forhold derude og hvad der skrives om i nydhederne. Det samme gælder for mennesker på kontanthjælp og andre ydelser.

Så jo vi skal på en eller anden måde finde ud af at få sat en ny samtale i gang. Og jo det er effektivt at sætte et bombardement af enslydende argumenter afsted. Men er det, det,vi vil og kan vi måske finde en anden vej, der er lige sp effektiv

1 Synes om

Vinklingen DEM og OS er stadig et problem. Du har fuldstændig ret, Carsten.
Dette emne fortjener genoplivning!

I øjeblikket udspilles vinklingen bl.a. i renoveringsopgaverne i de almene boliger på Vestegnen. Landsbyggefonden stiller krav til “sociale helhedsplaner” som betingelse for at give støtte til den fysiske genopretning af haste-byggeriet for 45-50 år siden. Disse oser af en “dem og os” indforståethed. Det samme gør en række af de ting, som Landsbyggefonden vil / ikke vilo yde støtte til - med de almene beboeres egne penge. Uanset om det er det, der er behov for eller ej.

Dette er skrevet generelt og i hast: Jeg faldt over dit indlæg ved et tilfælde - og synes at emnet fortjener genoplivning.

Det er os og vores naboer, der bliver talt om. Ofte på ekstremt nedladende og stigmatiserende måder.

1 Synes om

Hej. Tak for dit svar. Dette “dem og og os” er det rene gift for samfundet vil jeg mene. Måske er der noget “Del og Hersk” over det. Nogle politikere styrkes af fjendebilleder.

1 Synes om

Kære Carsten

Vi er stadig enige: Dem og os retorikken er gift for samfundet. Og i øjeblikket kører de denne gift ud over hele den almene boligsektor.

I dit oprindelige indlæg skriver du om vi måske kunne lave en slags blød samarbejdsgruppe. Dette har jeg gået og tænkt over.

Jeg har fået den idé, at første skridt på vejen kan være overhovedet at vide, hvem af os, der er optagert af dette.

Du havde ret i dine forudesigelser om, at det kan ødelægge os.

I øjeblikket rammer hele den almene boligsektor - HÅRDT!

Jeg har skrevet et indlæg på Dialog om ALMENBOLIGPOLITIK. Det ligger under Boligpolitik.

Jeg vil blive MEGET glad, hvis du vil kommentere det.

Jeg har også lavet et ALMENBOLIGPOLITIK TEAM for de, der er interesseret i almenboligpolitik OG som enten bor eller er vokset op i en almen bolig. (Sidstnævnte for at undgå mennesker, som udtaler sig om noget, de ikke kender til)

Uden betingelser i øvrigt. Mit formål er, at vi skal vide hvem hinanden er. Og måske derigennem kunne få råd eller inspiration fra hianden.

En slags start på din oprindelige idé om en samarbejdsgruppe.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke, om du er omfattet af kriterierne. Men med bopæl i Brøndby, så er der statistisk sandsynlighed for, at du er.

Men uanset hvad, så vil jeg blive meget glad for en kommentar fra dig til indlægget om almenboligpolitik.

Hilsen Christine Madsen

Her er link til indlæg om almenboligpolitk inklusive “dem og os”-retorik, fjendebilleder og hetz:

https://dialog.alternativet.dk/t/almenboligpolitik/8160?u=christine

Ja mit indlæg er desværre fortsat meget relevant .-(