livsstils sygdomme fylder efterhånden en stor del i sundhedsvæsnet, og er derved en stor udgift.
Jeg tænker at vi skal tænke helt nyt hvis vi skal ændre den ned af gående kurve for den enkelte danskers sundhed, samt knække den opadgående kurve for udgifter i sundhedsvæsnet.
fremfor at indføre flere forbud i forhold til rygning, alkohol og sukker. tænker jeg at det er vigtigt at den enkelte borger føler sig helt fri til selv at vælge sin livsstil. Men samtidig tager større ansvar.
Jeg mener ikke at vi som samfund skal gøre os til bødler overfor dem der vælger at ryge, drikke, eller spise for meget, velvidende at dette har en stor sundhedsmæssig risiko.
Jeg mener derimod at der bør indføres egenbetaling, på visse operationer, samt behandlinger.
eksempelvis på gastric-bypass operationer, hvor patienten nu, skal tabe ca 10%af vægten inden operationen, kunne det i stedet og frem for en operation være en mulighed at patienten fik tildelt en vejleder der kunne følge patienten i en livsstilsændring?? dette kunne foregå på kommunernes sundhedshuse. da en gastric bypass under alle omstændigheder kræver en livsstils omlægning, ønsker patienten alligevel en operation bør dette være egenbetaling.
rygning er ligeledes en af de laster der fører mange sygdomme med sig, så som forhøjet blodtryk, lungelidelser og øget risiko for cancer.
- jeg mener at man bør kunne sættes krav til rygestop, da det ikke giver mening at patienterne fortsat ryger mens de får behandling. og i særdeleshed ikke mens de er indlagte.
der ud over er der sikkert mange andre områder hvor der kunne indføres egenbetaling, eller hvor behandlingen kan flyttes ud i kommunernes sundhedshuse, og derved mindske presset på sygehusene.
Sundhedsvæsnet er og skal være for alle, men vi må også, set fra min optik, stille folk til ansvar for deres egen sundhed, og sygedom.