Andenrangsborgerne i Landzonerne Har du mobiltelefon?

Andenrangsborgerne i landzonerne.

Vi bliver flere og flere. Os som vender storbyerne ryggen. For der er vel nok dejligt ude på landet.

Her synger lærken…endnu… sjældent, men den er her dog, og her er marker og skove og søer (for mange lige nu) og her er ……ingen mobildækning!

På landet bor alle de som ikke har råd til at bo i byerne, men til gengæld er de pisket til at have råd til en fastnettelefon. For her er ingen mobildækning.

På landet bliver vi også meget sjældent syge, og hvis vi bliver, går vi i stilhed og lider, for det er jo ikke rigtig til at praje en ambulance, hvis man sådan ikke har mobildækning.

Men det er BILLIGT at bo herude. Huspriserne er små, lejepriserne er ligeså. Så herude bor blandt andre de som gerne vil have kronerne til at strække lidt længere.

Og sådan hænger det jo fint sammen. De med den laveste indkomst, har ingen mobildækning, og ligger derfor ikke samfundet til last når de bliver syge, for de kan ikke tilkalde hjælp. Kan du se ironien?

Og helt ærligt! Når det kommer til mobildækning, så føler jeg mig virkelig som andenrangsborger.
Jeg har boet her i Vesterlund i 25 år, og siden mobilernes indtog for 15-20 år siden, har vi klaget over manglende dækning. Af en eller anden grund har teleselskaberne ikke forstået vores problem, for de bliver ved med at ringe og vil sælge abonnementer….som jo altså ikke virker bedre end de andre selskabers. Og hver gang sælgerne ringer, henviser de til mastekortene, som siger at der er masser af dækning. Men selv om de taler med en lokal som jo altså har problemet til hverdag, og som påstår at det eksisterer, er de ikke til at overbevise om den manglende dækning.

Her i byen får vi, på grund af Vesterlund Efterskole, 200 nye beboere hvert år. De fleste, hvis ikke alle, de unge mennesker, kommer fra områder med ordentlig dækning. Det er en årlig underholdning for os fastboende, at se når eleverne i starten af skoleåret går rundt ude midt i krydset for at få bare én streg så de kan ringe hjem. Endelig kommer stregen, så kan der ringes, og det gør jo ikke så meget at de bliver stående derude midt på vejen. Vi er jo ude på landet!
Men det er altså ikke sjovt for de unge som, for de flestes vedkommende, er hjemmefra for første gang. At tænke sig at være tvunget til at stå midt ude i et vejkryds, når man står og græder fordi man har hjemve!

Det er forsøgt at overbevise teleselskaberne om at der er potentielt 200 nye kunder hvert år, hvis de dog bare vil sætte en mast op her. Det virkede ikke.
Efterskolen har, i samarbejde med Telia, fået tinglyst retten til opsætning af mast. Men Telia sprang fra. Det virkede heller ikke!

4 kilometer herfra ligger Thyregod. De har en antenneforening. I deres mast vil TDC og antenneforeningen opsætte mobilantenne……en gang!!! Jo, der er vist rekvireret montørselskab, meeen, de lader vente på sig! Og hvad snakker vi om. En enkelt dags arbejde! Højst!

Alt dette imens vi alle er tvunget til at have fastnettelefon. Også de små håndværkere, enmandsfirmaerne som helst skal holde udgifterne godt nede, for at kunne holde en løn hjemme.

Det er slet ikke forhold som vi kan være bekendt overfor hinanden i et så veludviklet og rigt samfund.
Især ikke når man tænker på at teleselskaberne har en ret pæn indtægt.
Men teleselskaberne siger at det ikke kan betale sig for dem at sætte en mast op i et så tyndt befolket område, at vi er for få brugere!!!
Men vil det så sige at hvis det bliver besluttet at Danmark skal overplastres med 5G- antenner i alle lygtepæle rundt omkring, så skal vi altså heller ikke have dem , for vi er for få!

Og når vi nu er ved det famøse 5G. Så kan man i en [artikel] i Finans februar 2019 læse at:

”Da TDC i 2013 fik Huawei til at bygge selskabets 4G-net, kostede det 4 mia. kr. Et lige så finmasket 5G-net vil utvivlsomt være dyrere, men det kan til gengæld være en god forretning at opstille 5G-antenner til store virksomheder.”

Så det vil sige, at 5G heller ikke vil komme de små håndværkere til gode!

Endvidere står der at:

”5G-nettet vil kræve tre til fire gange så meget udstyr som 4G-nettet, og driften bliver meget dyrere. Derfor skal vi nok ikke forvente hurtig 5G-udrulning, fordi businesscasen på privatmarkedet stadig er usikker.”

Desværre mener forfatterne til artiklen at 4G-netværket er udrullet i alle afkroge af Danmark, men det ved vi her ude, ikke er korrekt!

Undertegnede er hjerteløber. Det betyder at jeg har en app på min mobil, hvormed TRYG kan tilkalde mig som hjælp ved et hjertestop i nærheden af mig.
Systemet står endnu tilbage for at vise at det dur. Mig bekendt har man endnu ikke forsøgt at tilkalde mig…eller har man og har opgivet? Det står hen i det uvisse!

Så hvordan får vi på landet lov til at få mobildækning? Hvor mange hjertestop skal der egentligt til herude, før man ophøjer ”100% mobildækning i hele Danmark” til lov?

Debatten er åben!

6 Synes om

Tak for dit skønne og velformulerede indlæg! Det er gode spørgsmål, som jeg ikke lige har svarene på. Mange vil gerne undvære 5G, så der er folk, som vil være lykkelige tilflyttere til områder uden dækning. Men jeg kan sagtens få øje på alle problemerne også. Mon dog ikke 5G bliver rullet ud også hos jer? Jeg mener at et enigt Folketing stemte for at 5G skulle udrulles i hele Danmark. Også selvom mange er bekymrede for den situation pga strålingsfare. Og skal vi Å kæmpe for det ene eller det andet eller begge dele eller noget helt fjerde? Er problemet mobildækningen, eller at samfundet efterhånden er indrettet, så man er livsensafhængig af at have både mobil og mobilnet?

3 Synes om

Kære Line
Jeg mener at der er flere problemer i det end et simpelt valg.
For det første; Brug langt færre penge ved at færdigbygge det udemørkede netværk vi allerede har investeret i. Altså, spar penge.
Dernæst så synes jeg at det er hovedløst at investere i et netværk hvorom der er tvivl om det overhoved er sundt.
Der er allerede teknikere og forskere som bedyrer at 5G-stråler er meget farlige.
Skal vi virkelig selv lægge løkken om vores hals!?

Der er muligt at folketinget var enige om udrulningen af 5 G. Men hvis det er en fejl, så skal den jo rettes, og helst FØR vores penge bliver spildt på det :slight_smile:

Vi kommer jo ikke uden om at vores samfund er bygget på kommunikation, herunder telekommunikation.
I tidernes morgen væltede KTAS og JTAS, sidenhen TDC, sig i penge, fordi der ingen konkurrence var på markedet.
Det er der heldigvis i dag.
Men hvis man udruller 5G, fjerner man atter konkurrencen for et stykke tid, for det vil blive dyrt for selskaberne at komme med på vognen.
Det vil tynde ud i selskaberne, det kan måske være godt nok, men forbrugerne vil skulle betale for selskabernes øgede udgifter.
Det er så spørgsmålet om forbrugerne har lyst til det, som jo i sidste ende bliver tvang :slight_smile:

3 Synes om

Tak for dit gode indlæg, Charlotte. :blush:
Jeg mener ligesom dig, at selvfølgelig skal der være mobildækning alle steder i dk.
Det er jo en demokratisk brist, vil jeg kalde det.
Jeg ved bare ikke hvordan vi går videre med det?

2 Synes om

Hej Annika

Ja. Det vil være dejligt at vide hvordan man kommer videre her. Det hjæper jo ligesom ikke at råbe op herinde.
Så de med viden. Kom frit frem! :slight_smile:

Har I undersøgt internettelefoni som alternativ til fastnet?

Det kræver så selvfølgelig internet - så:

Mon I har fungerende internet (bredbånd)?

Hvis ikke

Har I undersøgt om det virker med internet via router i jeres hus - med udendørs antenne?
(Udbydes af nogle mobilselskaber)

2 Synes om

Jeg er ikke uenig i at vi bør kigge på 5G og prøve at stoppe det. Så længe vi ikke kan bevise at det ikke skader nogen. Der er momentum for dette nu i Å da Josephine har udtrykt bekymring (på kandidatrundtur i Aarhus, mener jeg, derfor vedhæftet).
Jeg har også hørt Susanne Zimmer være bekymret.

Jeg ville bare sige at jeg mener at selv Å stemte for, med den begrundelse at alle har ret til godt internet. Så altså med en god intention.

Det er et stort emne at tage fat på. Både, hvordan sikrer vi at alle har adgang til nødvendigt net. Og hvordan vi beskytter mod det vi ikke vil have fra eksempelvis 5G.

Har du en idé til hvordan vi skal løse begge dele?

3 Synes om

Hej Christine

Vi bruger internettelefoni, pga min mands arbejde. Men af en eller anden grund virker det kun tilfredsstillende for hans Iphone. Min Asus Zenfone er også sat op til det, men det virker meget sjældent, også selv om jeg har strålende wifisignal.
Vi vil, i protest, ikke investere i en udendørs antenne. Det kan ikke være rigtigt at vi skulle være tvunget til det.
Så kan man naturligvis købe en af disse fantastiske antenner, som giver sikkert signal, men som er forbudt i DK fordi de generer signal for forbipasserendes telefoner. Det giver en temmelig høj bøde hvis det opdages at man har sådan en antenne.

1 Synes om

Hej Line

Jeg mener at læse at du har vedhæftet en fil, men jeg ved ikke hvor den er. Er det noget du kan opdatere? :slight_smile:

For nogen tid siden læste jeg en artikel hvor en mand?? fortalte om sin erfaring, fra erhverv og forsøg, med den bølgelængde som bruges i 5G, og at den var snublende tæt på mikrobølger!!! Men jeg fik desværre ikke sat hak i artiklen, og jeg har ledt meget, men endnu uden at finde den.
Jeg har jo så (naturligvis) fundet en masser ting som er positivt over for 5G, men kun én af de positive artikler er fra i år, resten er ældre.
Der sker jo hele tiden nyt! Men 5G skal jo heller ikke dømmes ud, blot for at afvise udviklingen.

Jeg er helt med på hvorfor Å stemte for 5G, og det er vel så også gjort på et lige så uoplyst grundlag, som de har følt sig oplyst!
Men intentionen mener jeg her helt forkert, i og med at når man i de forløbne 20 år, ikke har sørget for at udkanterne fik indendørsdækning, hvorfor pokker skulle man så pludselig begynde at tage sig af det med et nyt net?!
Måske handler det om, at der ikke er blevet råbt højt nok endnu, fra udkanterne.

En god ide ville være at man først sørgede for TOTAL indendørsdækning i hele landet via 3/4G. Dernæst kan man komme med det fancy 5G.
Det vil i sig selv være en billigere løsning, for så behøver man ikke dække (eller forsøge at dække) hele landet med 5G. Det kan man så snildt vente med at forsøge at opfylde, en rum tid. I bund og grund tror jeg at den almindelige borger er komplet ligeglad med om filmen loader på 2 sekunder eller 1, bare den for pokker er der…og at mobilen virker!

Ja, emnet er stort, og man kan miste pusten.

Gennem årene har jeg forsøgt en del for at løse vores problem herude. Det står der noget om i mit oplæg, og ud over det:
DR lavede en radioudsendelse for nogle år siden, hvor man gerne ville have folk til at sende film ind som vidste den dårlige forbindelse når man kaldte op. Jeg sendte ind, og mit eksempel blev brugt.
Filmen (omtalen af den) fik sine to minutters fame, og det resulterede i at Direktøren for IT-styrelsen en dag kom herud. Han tog 4/5 forskellige mærker mobiler frem for at teste dem alle for signal.
Jeg snakkede lidt med ham, og denne lille undersøgelse viste at, jo mere man betaler for mobilen, jo bedre signal får man!!
Det er jo altså heller ikke i orden!
Vi skal jo ikke alle sammen tvinges til at købe det nye og smarte, og det står da også i skærende kontrast til bæredygtighed og forbrugsbegrænsning. (Personligt render jeg rundt og er meget glad for min mobil som er 6-7 år gammel.)
Vi hørte aldrig mere om testen. Om det faldt sammen med lukningen af IT-styrelsen, ved jeg ikke, men det kunne selvfølgelig være en forklaring.

Hvad man gør nu, eller hvad man lader som om!

TDC Netperform er en app som kan hjælpe til at man kan se hvor meget man bruger sin mobil. (Yderligere kan læses i GooglePlay eller Appstore)
Men som sidste krølle i beskrivelsen står således:

"TDC NetPerform vil samtidig hjælpe TDC til at kunne forbedre vores netværk og services.
Ved at indsamle anonymiserede data fra dig og andre brugere over hele landet, får vi et større billede af, hvor godt vores netværket fungerer rundt i Danmark. Vi bruger data til løbende at forbedre netværket."

Og det var denne tekst som fik mig til at installere appen!
Jeg kørte den ene test efter den anden i blind tillid til at NU ville de kunne se hvor galt det står til. NU ville der ske noget…
Men jeg blev nysgerrig for at finde ud af hvordan det fungerede, og ringede så til TDC. Efter samtale med teknikere ved TDC går det op for mig at de kun modtager data fra appen in real time.
Det vil sige at de kun ville modtage info fra mig når jeg var aktiv MENS JEG HAVDE SIGNAL!!!
Så altså ingen lagrede data, fra døde områder, om forsøgt opkald eller andet fra min mobil til TDC.
Så den app er at stikke folk blår i øjnene, i det den ikke laver andet end at lulle kritikere i søvn!

jeg ved ikke hvem der har ansvar for at vi alle har mobildækning, men vi har ikke alle dækning.
Er det teleselskaberne? Kommunen? Regionen? Staten? Er der noget med at TDC er blevet PÅLAGT at få hele landet dækket ind, indendørs?
Jeg kender ikke kommandovejen! Jeg kender ikke teknikken!
Men jeg vil gerne være med til at løse det :slight_smile:
Besvarer dette sidste afsnit dit afsluttende spørgsmål? :slight_smile:

1 Synes om

Hej Charlotte

Praktisk:

Mobilselskabet 3 reklamerer med mobilt netværk med router til huset og ekstra kraftig udendørs antenne til 4G - som abonnement. De tiltænker det til sommerhus-områder og hvis man bor i beton og derfor har problemer med signal.

Jeg har ikke tjekket, om andre mobilselskaber har det og jeg aner ikke, hvor godt det virker - men måske et forsøg værd?

Politisk:

Jeg ved ikke nok om 5G til at kunne tage stilling til dette

Det helt overordnede spørgsmål er infrastruktur i områder udenfor de store byer:
Adgang til net, offentlig / fælles transport, lægehjælp/hospital, skoler osv osv

Dette er virkelig et politisk problem, som der er behov for nye former for løsninger på.

Kender du programmet Public Service på P1? Det er fælles problemløsning via radio - et ret fantastisk program.
Prøv at skrive til dem med dit problem - der kan være lyttere, der har en løsning - eller der kan komme et politisk pres ud af det

Hej Christine

Jeg er hamrende glad for dine input, det er godt at få en dialog om dette store problem, for rigtig mange borgere.
Jeg kan også godt se at du foreslår nogle, formodentligt, brugbare løsninger, sådan helt for mig selv uden alle andre får noget ud af det.
Og det er her hele problemet ligger; det er ikke kun mit problem, altså jeg er ikke til sinds at købe mig til, eller indgå en særaftale med nogen som helst, for at JEG kan få løst MIT problem. Hvis jeg gør det, vil jeg jo bare lukke munden på mig selv. Så ser jeg jo kun mig selv :slight_smile:

Der er SÅ mange i landet som har problemer med mobildækning, indendørs som udendørs, og det er på tide at der er nogen som tager kampen for alle deres bedste.
Det vil jeg gerne, men jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal gribe det an.

Mens jeg venter på de vise sten, vil jeg prøve at tage en snak med Hanne Helene Nyborg som er ophavskvinde til denne artikel

Retsag om ulovlig 5G mod staten

Artiklen er fra i dag, og det er meget interessant læsning.
Nederst under artiklen er link til en hel del andre artikler om emnet.
Der skal læses :slight_smile:

Hej Line

Prøv lige og se det svar jeg har skrevet til Christine i dag :slight_smile:

Hej Charlotte

Tak for link om 5G. Der lyder ikke spor godt.

En skæv idé for løsninger til flere - især hvis du bor i en landsby:

Kunne I lave et andels-netværk??

Tanken kommer ud af, hvad vi har gjort i min egen almene beboerafdeling:

For mange år siden fik vi bygget vores eget netværk. Så er vi ikke afhængige af nogen bestemt udbyder, men kan vælge den, der giver os det bedste tilbud. Resultatet er, at bredbånd koster os 108,- kr/md pr husstand opkrævet via huslejen. I starten til drift + afskrivning på lån - nu til drift + opsparing til udbygning af anlæg, når der bliver behov.

Der er disse forskelle til landsbysituationen:
• vi ejer kollektivt vores egne boliger, og ingen skal tjene på vores boliger
• vi er vant til at bruge kollektive løsninger
• vi er mange boliger samlet indenfor kort afstand
• vi er tæt på andre dele af nettet.

I landsbyen
• er boligerne privatejede
• ligger boligerne langt fra andre dele af nettet.

Men der er jo gammel tradition på landet for at danne andelsforeninger - og hvorfor ikke til dette formål?

Hvis det da er lovligt?

Og hvis det ikke er lovligt - men potentielt kunne løse problemet - skulle vi så stille forslag om at lovliggøre det?

Det er en forening for landsbyer, hvis navn, jeg har glemt. Har du taget kontakt til dem?

Der må jo være flere med samme problem!