Andenrangsborgerne i landzonerne.
Vi bliver flere og flere. Os som vender storbyerne ryggen. For der er vel nok dejligt ude på landet.
Her synger lærken…endnu… sjældent, men den er her dog, og her er marker og skove og søer (for mange lige nu) og her er ……ingen mobildækning!
På landet bor alle de som ikke har råd til at bo i byerne, men til gengæld er de pisket til at have råd til en fastnettelefon. For her er ingen mobildækning.
På landet bliver vi også meget sjældent syge, og hvis vi bliver, går vi i stilhed og lider, for det er jo ikke rigtig til at praje en ambulance, hvis man sådan ikke har mobildækning.
Men det er BILLIGT at bo herude. Huspriserne er små, lejepriserne er ligeså. Så herude bor blandt andre de som gerne vil have kronerne til at strække lidt længere.
Og sådan hænger det jo fint sammen. De med den laveste indkomst, har ingen mobildækning, og ligger derfor ikke samfundet til last når de bliver syge, for de kan ikke tilkalde hjælp. Kan du se ironien?
Og helt ærligt! Når det kommer til mobildækning, så føler jeg mig virkelig som andenrangsborger.
Jeg har boet her i Vesterlund i 25 år, og siden mobilernes indtog for 15-20 år siden, har vi klaget over manglende dækning. Af en eller anden grund har teleselskaberne ikke forstået vores problem, for de bliver ved med at ringe og vil sælge abonnementer….som jo altså ikke virker bedre end de andre selskabers. Og hver gang sælgerne ringer, henviser de til mastekortene, som siger at der er masser af dækning. Men selv om de taler med en lokal som jo altså har problemet til hverdag, og som påstår at det eksisterer, er de ikke til at overbevise om den manglende dækning.
Her i byen får vi, på grund af Vesterlund Efterskole, 200 nye beboere hvert år. De fleste, hvis ikke alle, de unge mennesker, kommer fra områder med ordentlig dækning. Det er en årlig underholdning for os fastboende, at se når eleverne i starten af skoleåret går rundt ude midt i krydset for at få bare én streg så de kan ringe hjem. Endelig kommer stregen, så kan der ringes, og det gør jo ikke så meget at de bliver stående derude midt på vejen. Vi er jo ude på landet!
Men det er altså ikke sjovt for de unge som, for de flestes vedkommende, er hjemmefra for første gang. At tænke sig at være tvunget til at stå midt ude i et vejkryds, når man står og græder fordi man har hjemve!
Det er forsøgt at overbevise teleselskaberne om at der er potentielt 200 nye kunder hvert år, hvis de dog bare vil sætte en mast op her. Det virkede ikke.
Efterskolen har, i samarbejde med Telia, fået tinglyst retten til opsætning af mast. Men Telia sprang fra. Det virkede heller ikke!
4 kilometer herfra ligger Thyregod. De har en antenneforening. I deres mast vil TDC og antenneforeningen opsætte mobilantenne……en gang!!! Jo, der er vist rekvireret montørselskab, meeen, de lader vente på sig! Og hvad snakker vi om. En enkelt dags arbejde! Højst!
Alt dette imens vi alle er tvunget til at have fastnettelefon. Også de små håndværkere, enmandsfirmaerne som helst skal holde udgifterne godt nede, for at kunne holde en løn hjemme.
Det er slet ikke forhold som vi kan være bekendt overfor hinanden i et så veludviklet og rigt samfund.
Især ikke når man tænker på at teleselskaberne har en ret pæn indtægt.
Men teleselskaberne siger at det ikke kan betale sig for dem at sætte en mast op i et så tyndt befolket område, at vi er for få brugere!!!
Men vil det så sige at hvis det bliver besluttet at Danmark skal overplastres med 5G- antenner i alle lygtepæle rundt omkring, så skal vi altså heller ikke have dem , for vi er for få!
Og når vi nu er ved det famøse 5G. Så kan man i en [artikel] i Finans februar 2019 læse at:
”Da TDC i 2013 fik Huawei til at bygge selskabets 4G-net, kostede det 4 mia. kr. Et lige så finmasket 5G-net vil utvivlsomt være dyrere, men det kan til gengæld være en god forretning at opstille 5G-antenner til store virksomheder.”
Så det vil sige, at 5G heller ikke vil komme de små håndværkere til gode!
Endvidere står der at:
”5G-nettet vil kræve tre til fire gange så meget udstyr som 4G-nettet, og driften bliver meget dyrere. Derfor skal vi nok ikke forvente hurtig 5G-udrulning, fordi businesscasen på privatmarkedet stadig er usikker.”
Desværre mener forfatterne til artiklen at 4G-netværket er udrullet i alle afkroge af Danmark, men det ved vi her ude, ikke er korrekt!
Undertegnede er hjerteløber. Det betyder at jeg har en app på min mobil, hvormed TRYG kan tilkalde mig som hjælp ved et hjertestop i nærheden af mig.
Systemet står endnu tilbage for at vise at det dur. Mig bekendt har man endnu ikke forsøgt at tilkalde mig…eller har man og har opgivet? Det står hen i det uvisse!
Så hvordan får vi på landet lov til at få mobildækning? Hvor mange hjertestop skal der egentligt til herude, før man ophøjer ”100% mobildækning i hele Danmark” til lov?
Debatten er åben!