'Analogiseringsstyrelsens anker' - ligger dette initiativ mon ikke i vores organiske tankesæt?

Hør en af Brinkmann’s Briks podcast om et helt modsat alternativ til digitalisering her: Brinkmanns briks | Fuck dig, chatGPT! | DR LYD


Personligt er jeg uddannet Medieteknolog, og er langt fra sikker på at alt digitalisering er godt. F. eks. ender de værdier som ‘digitalisering’ medfører oftest hos den elite, som Wall Street/Bretton Woods-kapitalismen allerede har udset som ‘vinderne’ (eller at disse netop allerede; har ressurcerne til at maksimere stordrifts-kalkyler, for derefter at udnytte deres egenopfundne centraliseringseffekter).

Tag f. eks. app’s som WeChat og TikTok fra Kina, der nu er et land, som er gået hen og blevet til et fuldblods digitalt overvågningssamfund a la Big Brother fra romanen ‘1984’ (og her kan alverdens kloge hoveder godt stå meget tidligt op for at modargumentere mig … for derefter at tabe den debat [har et leksikon af argumenter parat på den front]). Vinderne/de-økonomiske-tilragende er her centralkomiteen i det kinesiske diktatur, der har siddet og grinet over vestens søvngænger-zombievirksomheder, som har ageret narkomaner … med en helt demokrati-ulogisk afhængighed til billig kommunistarbejdskraft i det store fjernøstland.

Nej, det er på tide at vi almindelige mennesker siger stop, og kun tillader en smule digitale velfærdsforbedringer, for så at afvise “At alle Digitaliserings-tiltag automatisk er gode pr definition samt nærmest-religiøst-økonomioptimale grundet besparingseffekter”.

1 Synes om

Du har så ret. Jeg er frustreret over denne tilsidesættelse af 20 -30% af befolkningen, der sættes på den anden side af muren. Hvilke tiltag gør Å for at lave lovgivning på området.
Der er mange rettigheder som sættes over styr af banker og det offentlige.

Ja. For nyligt har jeg også hørt at Rejsekortet udfases, hvilket går ud over min far, som kun har en gammeldags mobiltelefon (ikke-smartphone).