Alternativet - Vejle & Opland; Nyhedsbrev Primo November 2017

Dette nyhedsbrev er forfattet af Jens-Peter Broberg - en af de fire Alternative kandidater til Vejle byråd.
og så er der kommet ny forperson, se nederst i nyhedsbrevet.

Vi holder kampagnemøde i morgen mandag på Langelinje Skole i Vejle kl 19.
På dagsordenen er

  • Store Å event lørdag den 11.

Hvad sker der lige nu?
Lige nu er der fuld gang i valgkampen, og den 11. november kl. ca. 11.00 har vi vores første større event, hvor vi opstiller MEGA Å (5 meter højt), så kom og vær med - det bliver “stort”.

Den 17. november kommer det næste arrangement, som bliver et politisk laboratorium om trafikken i Vejle … tid og sted finder du på Facebooksiden: “Alternativet - Vejle & Opland”

Jeg tror roligt, at jeg kan sige, at alle fire kandidater kunne bruge lidt ekstra hænder her i slutspurten af valgkampen, så hvis du har tid og lyst til at dele materialer ud, bemande en stand eller noget helt tredje - bare en time eller to - så vil vi fire kandidater være yderst taknemmelige. Du kan eventuelt tage fat i en af os - kontaktinfo finder du sidst i denne mail.

Nu da “Alternativets politiske arbejdskatalog - MOD TIL FORANDRING” er udkommet og kan findes på vores Facebookside “Alternativet - Vejle & Opland”, vil jeg gerne tilbyde at komme rundt og præsentere vores oplæg til politik i Vejle kommune. Konceptet er, at et medlem stiller hus til rådighed, vi aftaler tid, hvorefter jeg kontakter de medlemmer, som bor i nærheden for at informere om debataftenen - Vi mødes og debatterer … og hvem ved, måske skal vi efterfølgende ændre eller føje noget til i vores politiske arbejdskatalog.
Thorsten og Rebekka ved Vesterlund er de første til at lægge hus til, og jeg håber ikke at de bliver de sidste. Så hvis du har lyst til at huse en debataften for Alternativister, så ring til mig på mobil: 28 96 29 22, så ringer jeg rundt til medlemmerne og koordinerer med de tre andre kandidater.

Og så har jeg interviewet mig selv, hvilket har den fordel, at man ikke bliver afbrudt, og at man kun får de spørgsmål man kan lide.

Hvorfor er du gået ind i politik?
Det kan jeg bedst forklare med en anekdote, som jeg har fra Niels Hausgaard, og frit genfortalt lyder den sådan her:

Vi befinder os på broen på Titanic efter sammenstødet med isbjerget, og det er nu blevet gjort klart for officererne, at Titanic vil synke - skibet kan ikke reddes. Dette får en af de yngre officerer til at spørge, om ikke man skulle få alle passagererne op på dækket, så man kunne begynde en evakuation af Titanic … Hertil svarer kaptajnen: Nej - for det vil gå ud over salget i baren!

Når jeg lytter til den politiske debat i dag, virker det som om, det politiske landskab er befolket med alt for mange “kaptajner”, der slet ikke har forstået, alvoren af de problemer vi står overfor.

Hvad er det for problemer, du mener, vi står over for?
Jeg ser, at den alt for frie og uhæmmede vækst har skabt en række kriser. For det første klimakrisen, som de fleste nok har hørt om, og som Morten klart siger; at det haster med at få gjort noget ved. Men vækst har desværre også andre negative sider. For vækst skaber også et stresset samfund, slid på naturen, forurening af vores nærmiljø, ulighed såvel i Danmark som globalt. Så alt i alt står vi med mindst 4 kriser: Klima-, natur-, miljø- og uligheds kriserne.

Hvordan ser du Vejle kommune kan give bud på løsning af disse kriser?
For det første skal vi forstå, et vækst ikke kan blive ved i det uendelige - og at vi i vores del af verden kun i meget begrænset omfang har brug for mere vækst, og så skal en sådan vækst i øvrigt baseres på bæredygtige materialer (naturmaterialer) eller genbrug.
For det andet skal Vejle kommune fortsætte de mange gode tiltag, som kommunen har inden for klima, miljø, natur og socialt arbejde … men det er ikke nok, vi skal mere, vi skal være modigere - VI VIL MERE. F.eks. foreslår Alternativet, at man kunne erstatte dårlig kollektiv trafik i de små samfund med en dele-elbil, som kommunen betaler, men som en lokal kørselsforening bestemmer over i det daglige.
For det tredje skal vi satse massivt på folkeskolen og der fremme viden om og forståelse for, hvad et bæredygtigt samfund er. Folkeskolen skal i øvrigt være flagskibet i det danske skolelandskab, og det bliver den ikke uden flere ressourcer.
Endeligt skal vi satse endnu mere på iværksætteri, og derfor foreslår Alternativet også, at vi sætter iværksætteri på skoleskemaet.

Hvad har du at byde på?
Når man sidder i en kommunalbestyrelse, har man påtaget sig en ledelsesrolle, og her kan jeg trække på 31 års erfaring fra leder og chef roller først i Forsvaret og siden i virksomheder som Novo Nordisk, Siemens Wind Power, Vestas og nu hos IAT som havneterminal chef, men vigtigst af alt, så er jeg tingfinder af 1. Grad, hvilket man kun bliver ved at udvise mod og kreativitet:-)
Hvis jeg kommer i byrådet, vil det være meget vigtigt for mig at være i tæt dialog med både medlemmer og andre gode kræfter, der vil arbejde for et bæredygtigt samfund på alle 3 bundlinjer.

Kontaktinfo
Jens-Peter Broberg: jpmbro@gmail.com
Morten Mejsen Westergaard mortenmejsenwestergaard@gmail.com
Olav Bach olav.bach@alternativet.dk
Rune Bjerremand r.bjerremand@gmail.com

Eller bedre endnu …

Facebooksiden: Alternativet - Vejle & opland Redirecting...
Facebookgruppen (medlemmer): Alternativet - Vejle & Opland Alternativet - Vejle & opland | Facebook


Ny forperson for Alternativet Vejle & Opland
Bestyrelsen i Alternativet Vejle og Opland har rekonstitueret sig op til KV17.
Linda Van Asperen, som har været lokalafdelingens forperson indtil nu, har af personlige årsager set sig nødsaget til at trække sig som formand. Det er selvfølgelig med ærgrelse for alle os, der har arbejdet tæt sammen med Linda siden opstarten i Vejle & Opland, og heldigvis fortsætter Linda som almindeligt bestyrelsesmedlem. Vi er samtidig både glade og stolte over at kunne byde Lars Therkelsen velkommen på posten som ny Formand.
Lars Therkelsen er som familiefar bosiddende i Mølhom og lektor i matematik på Vejles handelsgymnasie den helt rigtige til at overtage posten og føre lokalafdelingen godt og sikkert det sidste stykke frem mod KV17, ligesom hans brede fundering og utrættelige engagement i både Vejle som by og kommunalpolitik giver et godt samlingspunkt for lokalforeningen og de frivillige kræfter.

Den øvrige Bestyrelse består af Jens-Peter Broberg (Næstformand og KV17 kandidat), Rune Bjerremand (medlem og KV17 kandidat), Linda Van Asperen (medlem) og Line Mosfelt (kasserer) samt Inger Schou og Over Kjær Kristensen som suppleanter.

Kontakt Lars Therkelsen for yderligere info på vejle@alternativet.dk