Kære alle
I mandags blev der indgået forlig om budget 2027 for Syddjurs kommune og alle partier er med. Det er altid et godt udgangspunkt for det fremtidige arbejde.
Økonomien i Syddjurs kommune er ikke på samme måde under pres som i flere andre kommuner og det har gjort det muligt at investere pænt i bla ældreområdet der får tilført 11,5mio, i Folkeskolen hvor vi bruger 5,5mio til at nedsætte taksten til “Pengene følger eleven” (betaling for visitation til Specialskole) og 2 mio tilføres naturområdet.
Derudover er der tilført midler socialområdet og gives drifttilskud eller øgning af eksisterende driftstilskud til flere institutioner i Syddjurs som vi mener yder en stor opgave enten for kulturen eller for det sociale arbejde.
Der er forskellige tilgange til budgetforhandlinger og hvad udkommet skal være af dette. Og for mig har det store billede været vigtigt og derfor er jeg også glad for at have fået tilføjet en bemærkning om at vi Syddjurs fremimod arbejdet med budget 2028 skal kigge på muligheden for at indarbejde Trivselsøkonomi som styringsredskab. Jeg mener at vi bør kigge på økonomi som mere og andet end bare penge og vækst. Så det bliver en spændende proces - især fordi det absolut ikke er alle partier der er enig i den tilgang.
Hele budgetforliget kan ses her Budget 2027
Mandag d.5.oktober inviteres I alle til møde omkring budgettet og andenbehandling af dette hos mig på Dyrhøjvej 17, 8410 Rønde. Det er kl17-19 og omhandler bla også input til den ordførertale jeg skal holde i forbindelse med andenbehandlingen d.7.oktober.
Mange hilsner
Mette - byrådsmedlem i Syddjurs for Alternativet