Alternativet 3 tidsaldre

Natten til søndag 2. februar 2020

Alternativets tre tidsaldre

Så har Alternativets landsmøde i Amager Bio ved København valgt en ny politisk leder.

Kl. 0.45 stiger vi ind i Å-bussen på vej fra landsmødet og hjem til Limfjordslandet. Vi regner med at ankomme til Aalborg omkring kl. 7:00 søndag morgen. Der jeg videre med rutebilen og senere Thybanen hjem til Hørdum Thy i Kyndelmisse 2020 Alternativets tidsaldre.odt (22.5 KB) Sydthy.

‘‘Kyndelmisse slår sin knude’’

(St. St. Blicher, 1838 )

Før i tiden mente man, at kyndelmisse (2. februar) var vinterens højdepunkt.

Om kort tid er klokken 02:02, og vi kan skrive kl. 02:02, den 02-02-2020.

I dag går Alternativet ind i sin tredje tidsalder.

Den første tidsalder var Drømmetiden eller Myternes Tid, der varede til sommeren 2016.

Den anden tidsalder var Oldtiden.

I dag (søndag) går vi ind i Alternativets middelalder.

Drømmetiden eller Myternes Tid

Ingen ved, hvornår Drømmetiden eller Håbets Tid startede.

Var det den 6. december 2012, da Uffe Elbæk forlod Kulturministeriet ??

eller var det den 17. september 2013, da Uffe Elbæk forlod den radikale folketingsgruppe ??

eller var det den 27. november 2013, da Josephine Fock og Uffe Elbæk præsenterede Alternativet ??

Derimod er der ingen tvivl om, at Myternes Tid sluttede i sommeren 2016.

I Myternes Tid voksede Alternativet frem fra ingen ting og til at være et parti med 11.000 medlemmer, 10 folketingsmedlemmer og nogle meget gode meningsmålinger.

Fundamentet i Drømmetiden var værdierne, manifestet, debatdogmerne og håbet om en ny politisk kultur.

Gennem de Poliske Laboratorier voksede bevægelsens program frem.

Oldtiden

‘‘Med flint har oldbonden tømret, kriget’’.

( Johannes V. Jensen, 1925 )

I Oldtiden var ‘‘virkeligheden altings prøve’’.

I Alternativet skulle vi tømre vores fremtid, og vi skulle kæmpe vore krige. Vi skulle have bevægelsen til at vokse fast.

På landsmødet i 2017 spurgte en journalist mig, om jeg ikke var ikke var bekymret over modgangen og de dårlige meningsmålinger.

Jeg svarede: ‘‘Nej tværtimod, så får lidt modgang os til at blive seje’’.

Det var nu ikke modgang det hele. Ved valget i november 2017 stillede vi op i alle regioner og i overraskende mange kommuner. På forhånd havde vi ikke regnet med, at vi som et nyt parti ville få tre medlemmer i regionsrådene og 20 medlemmer af kommunalbestyrelserne.

Grundlovsdag 2019 var vi nået til yngre jernalder, og vi måtte efterlade en stor del af vores folketingsgruppe i offermosen.

Middelalderen

‘‘et nyt slægtled af amerikanere’’ - …,

‘‘hærdet af krig, belært af en vanskelig og bitter fred, stolt af vor historiske arv’’

(John F. Kennedy, 1961)

I dag starter Alternativets middelalder.

Jeg håber, at vi kan indfri vores drømme:

udfolde den ny politiske kultur, løse klima-, empati- og systemkriserne samt skabe social retfærdighed.

Jeg vil ikke svinge mig op til Kennedys retoriske højder, men jeg kan godt lide tonen i den tale, som han holdt, da han blev indsat som præsident i januar 1961.

Det er godt, at modgangen i de seneste tre år har gjort os seje i Alternativet. Nu er vi rustede til at tage nye kampe.

PS. Det kun få dage siden (onsdag aften), at EU-Parlamentet sang Brexit igennem til tonerne af ‘‘Skuld gammel venskab rejn forgo’’.

4 Synes om

Afsenderen er Gustav Sieg Sørensen og altså ikke Alternativets forening i Thy og på Mors.

2 Synes om

Alternativets forening i Thy og på Mors kan nu være meget stolt af Gustav Sieg Sørensen - Flotte formuleringer!

2 Synes om