Afstemningsprocedure

Hvis jeg nu går ud fra at vedtægterne bliver ændret d. 13/1 som foreslået. Så står vi allerede nu med en dejlig masse kandidater at vælge mellem. Det giver imidlertid lidt udfordringer hvis den politiske leder så bliver valgt i kun 1 afstemning. Med ret stor sandsynlighed vil ingen af dem have fået mere end halvdelen af stemmerne og vi står med en leder som kun et mindretal har stemt på. Det finder jeg meget uheldigt når det er så vigtig en post. Det er vi såmænd ikke de første, der løber ind i. De fleste lande, hvor de har præsidenter, har de også flere valgrunder, hvor feltet bliver indsnævret indtil de står tilbage med en, der har opbakning fra mindst halvdelen. Hvad om vi laver noget, der minder om fx de afstemningsrunder, de har i det Franske præsidentvalg? Hvis ingen kandidat opnår mindst 50% i første runde, afholdes en runde mere kun med de 2 kandidater, der fik flest stemmer i første runde. Hvis ikke det er alt for besværligt kunne vi evt. lave 3 runder, hvor vi fx halverer antal kandidater i hver runde indtil en af dem står med mindst 50%?
Lyder det helt tosset?

Vedtægterne giver mulighed for at ændre proceduren på selve mødet:
§15 stk 6 En anden afstemningsform kan vedtages med mindst 2/3 flertal på mødet. Forslaget skal være udsendt 2 uger før mødet.

11 Synes om

Hej Thorbjøn.
Uden at vi i valgafviklingsudvalget har lagt os fast på det, kan jeg godt sige at vi har gjort os tilsvarende tanker om fx at bruge den franske præsidentvalgsmodel. Netop for at sikre den resulterende PL et solidt mandat.
Vi ville bare lige vente for at se om det i det hele taget blev aktuelt.
Mvh Søren

12 Synes om

Dejligt at I er 3 skridt foran :slight_smile:
Så skal jeg ikke blande mig i Jeres arbejde.

5 Synes om

Det er virkeligt dejlig læsning det her! Godt arbejde HB! <3

3 Synes om

Det lyder som en rigtigt god ide :+1:

1 Synes om