Afstemning # 13a og # 13b - Angående stillingtagen til folkeafstemninger

Kære allesammen

På Årsmødet skal vi, som I ved, stemme om en masse vedtægtsændringer.
Tiden på Årsmødet er knap, og det vil derfor ikke være muligt for alle at komme til orde på selve dagen. Jeg håber derfor, at mange af jer har lyst til at bidrage på tråden her, hvis I har argumenter, spørgsmål eller andre overvejelser til den afstemning, der fremgår af overskriften. Det vil hjælpe os alle til at blive så forberedte som muligt, når vi skal stemme om de mange forslag.

I dag eller i morgen modtager I et link til årsmødehæftet på jeres mail, hvor I blandt andet kan læse om vedtægtsforslagene. Her henvises der til 25 afstemninger, som I kan læse mere om i Afstemningskataloget, som I får i samme mail.

De allerbedste hilsner
Leni, Landsekretariatet

Under forslag om folkeafstemninger bliver der ikke stemt om 13 b hvis 13 a bliver vedtaget. Det er vigtigt at forstå fordi stillingtagen bliver vedtaget med simpelt flertal istedet for 67% på et landsmøde. Fx med Eu kan stillingtagen vedtages med 51% mod 49%, hvilket splitter os. Desuden skal der bekostes et ekstraordinært årsmøde. Ikke alle kan komme så det bliver ikke mere demokratisk end POFO Hvis beslutning tages af POFO er der tid til at forberede repræsentanter via POLA før POFO møde.
Der er 2 forskellige forslag i 13b Skal der stemmes om dem samlet eller hver for sig?. Her er jeg totalt forvirret.
Hvorfor kan man ikke stemme seperart om de 3 forslag med den konsekvens, at det forslag , der får flest stemmer bliver vedtaget?

1 Synes om

Jeg er helt enig i alt hvad du skriver. Med hensyn til det sidste er vi nødt til at stemme om de tre forslag hver for sig, for ellers vil ingen af forslagene kunne samle et 2/3 flertal. De tager jo stemmer fra hinanden.

1 Synes om

Hvad er egentlig grunden til at vi først skal stemme om forslag 13a, mens de tre forslag i 13b automatisk bliver forkastet hvis forslag 13a bliver vedtaget. Hvorfor skal 13a have denne fortrinsret? Måske ville et af forslagene i 13b have fået flere stemmer end 13a, men det finder vi aldrig ud af, fordi vi ikke skal stemme om det (forudsat at 13a bliver vedtaget).

13a vurderes til at være mest vidtgående. Det er det, som er forklaringen.

Nej fordi Alternativet kan lave anbefalinger med simpelt flertal. Det er mere vidtgående at stemme en anbefaling med 2/3 flertal selvom det er POFO. Her ser vi på fortolkninger , afhængig af hvem der stiller forslag. Jeg er enig med Carl , at vi bør stemme på hvert forslag hver for sig.