Afskaffelse af rollen som politisk leder

Leger ofte med ord og genopdager gamle ord for at trække den ind i nye betydninger.

Men vi skal også passe på når vi udvikler vores eget sprog. Det gør det svært for udenforstående at sætte sig ind i vores organisering.

Vil lige genlæse beslutninger fra landsmødet for jeg kan godt mister overblikket, når forandringens og vinde blæser. Men dialogen er begyndt, så lads bare debatten køre. Måske byder jeg ind senere. :green_heart:

Ja, det tror jeg gerne :sparkler: Tak for din refleksion :sparkler: :fireworks:

Jeg har længe syntes det ikke var det helt rigtige for Alternativet at have en politisk leder. Dog er jeg usikker på om tiden nu er moden til et sådant opgør. Vi trænger til ro i partiet, og vi er kommet igennem den første vanskelige periode. Vi risikerer måske splittelse.
Men på sigt vil jeg mene det er rigtigt at arbejde videre med. Vi kan have politiske ordførere, men en leder fastholder os i et hierarkisk system, som i hvert fald jeg ikke går ind for.
Jeg vil gerne fremme den flade struktur overalt i partiet, og fremme dialogen. Det anser jeg for at være det mest betydningsfulde værktøj til politikere på ethvert niveau.
Så jeg stemmer for, så der kan arbejdes videre med forslaget i åbenhed.

2 Synes om

Hvad er ledelse?
Efter mange år som chef, leder og ledelseskonsulent er min erfaring, at ledelse er forandring af en dysfunktionel tilstand, for at oprette en ny og mere hensigtsmæssig tilstand.
Ledelse = forandring.

Så hvad er politisk ledelse ?
Hvis jeg har bare lidt ret, vil det blive Josephines opgave at rette op på uhensigtsmæssigheder som opstår.

Så hvad er politisk ledelse i Alternativet?
Josephine vil dybest set ikke kunne forholde sig til bevægelsesdelen af partiet, fordi den pr definition altid giver sig selv ret, uanset hvad fanden den laver. Og sådan synes vi det er godt!
Hun kan forholde sig til partiparti-delen, dvs sekretariat, de ansatte, Folketingsarbejdet, den udadvendte kommunikation fra Alternativet og sikkert noget mere.

Konsekvens?
Bevægelsesdelen og partidelen kan gøre, som de lyster - allerede nu, og Josephine skal kun udmønte sit lederskab i forhold til offentligheden, være partiets ansigt udadtil og moralens vogter indadtil. Og hvis alle opfører sig ordentligt, så bliver hun ikke meget synlig indadtil, fordi ledelse ikke er påkrævet ud over den selvledelse der selvfølgelig er, og hun vil kunne koncentrere sit arbejde med at profilere Alternativet i Folketing og offentlighed.

I mine øjne er der i praksis ikke grund til at ‘slette’ ‘politisk leder’ fra Alternativets værktøjskasse.

1 Synes om

Dette forslag er annulleret.

Interessant! Bevægelse
Tak

ER det ikke Alternativets Ny ‘Scared-Regenerative-Lead’/Ledelse med 4 stærke ‘søjler’ vi hører samklinge så smukt netop Her/Nu i dette øjeblik?
Og ER det ikke den ny MÅDE at Være/gøre Samfund på?
#SAMMENER&KANVISELV og alt det der​:purple_heart::orange_heart::muscle::green_heart::green_heart::green_heart::globe_with_meridians::blue_heart::blue_heart::blue_heart: