Dette forslag skulle have været på Dialog tidligere. Uforudsete begivenheder tog tiden.
Jeg håber alligevel, at nogle af jer vil kommentere det
Landvedtægterne §14 stk. 4
Nuværende tekst
Ved opstilling af folketingskandidater i storkredsforeningerne skal de to øverste pladser på listen være besat af kandidater af forskelligt køn.
Ny tekst
Paragraffen slettes.
Konsekvenser for minimumsvedtægter for storkredsforeninger
§ 14, stk. 4
Nuværende tekst
Ved opstilling af Folketingskandidater i storkredsforeningerne skal de to øverste pladser på listen være besat af kandidater af forskelligt køn.
Konsekvens for minimumsvedtægter
Paragraffen slettes.
Fordele
At én uret ikke bruges til at retfærdiggøre en anden.
At genetablere demokratisk ligeværdighed og lige rettigheder for vores folketingskandidater.
At gøre det muligt at overholde Landsvedtægternes §4, stk. 1 om mangfoldighed i de tilfælde, hvor kravet om kønskvotering efter §14, stk. 4 kolliderer med målet om mangfoldighed.
At gøre det muligt for kandidater fra underrepræsenterede grupper at fremstå som rollemodeller for medborgerskab med en 1. eller en 2. plads på en opstillingsliste – også selv om de tilhører det kønskvotemæssigt ”forkerte” køn.
At give de bedste geografiske betingelser for, at flere underrepræsenterede grupper vil kunne stille op som folketingskandidater og få mulighed for at blive valgt ind som medlemmer i Folketinget.
Ophævelse af §14 stk. 4 forhindrer ikke storkredse i at anvende kønskvotering, hvis medlemmerne ønsker dette. Kønskvoteringen er mulig indenfor folketingsvalglovens regler om prioriteret sideordnet opstilling.
Ulemper
At det kan tage længere tid og kræve mere arbejde at identificere og fjerne barrierer imod kønsmæssig ligestilling.
At det kan tage længere tid og kræve mere arbejde at opnå målet om kønsmæssig ligestilling af antal pladser i Folketinget.
At alle storkredse ikke er ensrettede (hvis man ønsker dette).
At køn ikke betragtes som det eneste parameter for ligestilling (hvis dette er ens opfattelse).