1. Mærkesag - Stærk og sikker IT i hele samfundet

Forslagets tekst

Alternativet ønsker, at de IT-ydelser, som det offentlige udbyder, er så sikre som muligt og bygger på ny viden og teknologi. Den måde som det offentlige hidtil har sat IT-ydelser i udbud på har skabt monopol-lignende tilstande, der både har skadet sikkerheden og kvaliteten af de offentlige IT-systemer. Derfor skal vi ændre måden, hvorpå vi udvikler og vedligeholder vores fælles IT, så det ikke kun er meget store koncerner med de rigtige omsætnings- og medarbejdertal, der reelt set vinder opgaverne.

Alternativet foreslår, at Open Source-løsninger i højere grad skal indarbejdes i de offentlige IT-systemer. Dette vil bane vejen for, at den bagvedliggende kode – altså de byggesten løsningen hviler på – løbende kan kvalitetssikres og udfordres, og samtidig minimere risikoen for, at hensynet til sikkerheden af borgernes persondata kommer i konflikt med kommercielle interesser. IT-projekter bør deles op i mindre bidder for at undgå mastodont-projekter, hvor slutresultatet er forældet allerede før første version er taget i brug. Alternativet tror på, at både kvalitet og sikkerhed styrkes gennem åbent samarbejde og idéudveksling mellem frivillige kræfter, private virksomheder og de offentlige myndigheder, der løbende overvåger og fejlsikrer koden.

Derudover skal vi lære af tidligere fejltrin, når vi udvikler fremtidens digitale løsninger, så der ikke bruges unødige ressourcer på kuldsejlede IT-projekter. Alternativet ønsker at oprette en uvildig kommission, der skal have til opgave at afdække de IT-brister, der tidligere har været og løbende opstår i det offentlige. Vi foreslår ligeledes, at oprettes en autorisationsordning for dataansvarlige, så vi undgår sløset håndtering af danskernes personfølsomme data fremadrettet.

Det er nødvendigt, at alle danskere får en grundlæggende forståelse og kompetence inden for IT og brugen af digitale medier. Derfor ønsker vi også, at der kommer øget fokus på IT-dannelse på tværs af uddannelses- og alderstrin.

FORSLAG 1.1 | Fremtidens offentlige IT

Open Source (OS)
Open Source-løsninger bør fremadrettet spille en større rolle i udviklingen af den offentlige IT. Open Source-software er ofte sikrere end leverandørejet software, fordi den bagvedliggende kildekode kan inspiceres, og samtidig muliggør brugen af Open Source helt nye samarbejder mellem engagerede borgere, private virksomheder og offentlige myndigheder. Brugerne af systemerne går således fra blot at være forbrugere til at være potentielle bidragsydere, hvilket styrker innovationsgraden og kvaliteten af vores fælles IT-systemer. Eksempelvis bør brugere af systemerne altid inddrages i udviklingsprocessen for at optimere brugervenligheden.

Alternativet tror på, at en dansk prioritering af Open Source i den offentlige sektor vil øge anvendelsen af Open Source i resten af samfundet, hvilket vil gøre avancerede softwareløsninger lettere tilgængelige uanset borgerens eller virksomhedens økonomiske midler. En øget brug af Open Source vil også skabe en sundere konkurrence mellem leverandører og producenter – og dermed modvirke usunde monopolsituationer.

Selvom Open Source i dag på flere områder allerede er både effektivt og modent, anerkender Alternativet, at der inden for visse områder vil gå længere tid, inden Open Source-løsninger er bæredygtige, da Open Source forudsætter løbende overvågning og udvikling af kodens kvalitet. Derfor skal der i første omgang fokuseres på indførelsen af Open Source på områder, hvor der allerede eksisterer såkaldte Open Source-communities og hvor indkørslen er så kort og gnidningsfri som mulig.

Potentielle ulemper ved forslaget

De kommercielle aspekter i de fleste Open Source standarder, kan være meget svære for de fleste at se.

Da Open Source ikke drives primært af profit idag, vil nogen nok se forslaget naivt

Hvordan forslaget er udarbejdet

Politiken for digitale frihedsrettigheder og IT startede sin udvikling ca. 3 måneder før vores flotte nationalle valgresultat i 2015. Jeg (Rolf Bjerre, på det tidspunkt Ordfører på området) afholdte et Pola om innovation på nettet, som blev til 6 spor og grupper begyndte at føde information tilbage. Da valget blev udskrevet besluttede jeg at udvikle en politik med høj og bred inklusion inden valgdagen. Så jeg Afholdte polaer over en uge i Ålborg, Århus, Odense, København og en lille en under Folkemødet på Bornholm, som også blev der hvor vi samlede alle de innovative indspark til et færdigt dokument. Noah Sturis fik ansvaret for at samskrive det og jeg validerede.

Rene Gade blev vores ordfører på området efter valget og jeg overleverede alt til ham. Rene Gade brugte mig klogt og godt, ved 2 deep brief møder, som gav ham mulighed for at bygge ovenpå og yderligere validere og opkvalificere. Hvor jeg i høj grad havde lyttet til mennesker var det min oplevelse at Rene Gade vendte politiken med de faglige interesseorganisationer og erhvervet bredt. Sideløbende indhentede jeg, sammen med flere, hvordan vi positionerede os over for de andre partier.

Efter at Rene Gade har valgt ikke at genopstille til Folketinget, har han også sat mig mere aktivt i spil igen, så derfor er det mig som skriver dette.

For mig at se er ingen politik udvikling i ALTERNATIVET, blevet vendt med så mange mennesker, interesseorganisationer, fagfolk, data-alkymister og stor-erhvervet generelt. Udviklingen har været lang, men har aldrig stået stille. Elementer fra 1. dag er stadig med.

Hvem har været inddraget

Prosa
IT politisk forening
Kræn Hansen

Forslagsstillere

  1. Anders Stjernholm
  2. Henrik Nordentoft
  3. Ida Rytoft Rask
  4. kasper kaae-Aarup
  5. Kennith Nielsen
  6. Lars Myrthu-Nielsen
  7. Liselotte Østerby Nielsen
  8. Noah Reinert Sturis
  9. Palle Skov
  10. Per René Zimmermann
  11. René Gade
  12. Rolf Bjerre
  13. Sanne Gutkin
  14. Thomas Hansen

Status på forslaget

Status: Under udvikling (efter høring)

Forslaget er under udvikling efter høringsprocessen. Gruppen af forslagsstillere tager input fra høringsprocessen og beslutter sig derefter for, hvad der skal ske med forslaget.

1 Synes om

“Derfor skal der i første omgang fokuseres på indførelsen af Open Source på områder, hvor der allerede eksisterer såkaldte Open Source-communities og hvor indkørslen er så kort og gnidningsfri som mulig.”

Det kan godt forståes som at vi ønsker, at man partout skal bruge eksisterende software. En mindre drastisk formulering kunne være:

“Nyudvikling, der betales af det offentlige, skal frigives som Open Source software.”

Dette ligger fint i forlængelse af kommunernes OS2 (https://os2.eu/) initiativ, hvor kommuner udvikler Open Source software sammen. At offentligt betalt udvikling skal være offentlig ejendom er også velkendt fra USA, hvor den tradition er ubredt. Når det offentlige er vænnet til at udvikle softwaren som Open Source software, så tror jeg, at en indarbejdelse af eksisterende Open Source software kommer til at ske helt af sig selv.

Man kunne også have tvinge en følg-eller-forklar-politik igennem: Hvis man ikke vælger Open Source, så skal man have afsøgt området for eksisterende Open Source alternativer, og for disse skal man præcist forklare, hvilke elementer, der mangler. Måske noget ala:

“Alternativet ønsker en følg-eller-forklar-poltik, så hvis man ikke vælger Open Source efter at have afsøgt mulighederne for, så skal man forklare, hvilke mangler de afsøgte muligheder havde.”

3 Synes om

Forslaget er under udvikling efter høringsprocessen. Gruppen af forslagsstillere tager input fra høringsprocessen og beslutter sig derefter for, hvad der skal ske med forslaget.