Kørekort skal da tages i en elbil

Forslagets tekst

Når folk skal tage kørekort til bil, stor knallert og motorcykel skal den praktisk del af kørekortet tages med et køretøj, der drives af en el-motor. Kørekort skal svare teoretisk og praktisk til det nuværende kørekort. Kørekort vil adskille sig fra det nuværende kørekort i forhold til gearskift, brændstof og motor forståelse. Følgende kørekort vil være påvirket af beslutningsforslaget: B, AM, A, A1, A2.

Hvis folk, der er taget el-kørekortet, ønsker at have lov at køre et køretøj med en forbrændingsmotor, skal de tage et praktisk teoretisk kursus i bil eller motorcykel med forbrændingsmotor. For at bestå kurset skal kursisten både kunne betjene og forstå en forbrændingsmotor og have en forståelse af fossilt brændstof og dets betydning for miljøet, i forhold til global opvarmning, skadelige partikler og støjforurening.

Folk der i dag har kørekort, vil fortsat kunne køre de køretøjer de har tilladelse til uafhængig af motor type.

Hvis man sidder bag rettet i en bil der drives af en el-motor, så indser man hurtigt hvor meget nemmere bilen er at betjene og at køreoplevelsen er væsentlig bedre. Hvis man først har lært at køre elbil og derefter skal lærer at køre en benzin eller dieselbil, vil de sidstnævnte virke enorm besværlige at køre i. Resultatet vil være at langt flere vil vælge el-køretøjerne til og fossil-køretøjerne fra.

Det vil medfører at vi hurtigere får elektrificeret personkøretøjerne og dermed sænket udledningen af drivhusgasser, skadelige partikler og støj – til gavn for os alle.

Udfordring forslaget skal løse

Ifølge FNs klimapanel har vi omkring 18 års globalt forbrug af fossilbrændstof tilbage hvis vi skal holde os under 2 grader. I Danmark falder udledningen af drivhusgasser ikke fra transport sektoren. Noget må gøres.

Potentielle ulemper ved forslaget

Det vil være dyrt i første omgang for køreskolerne at skulle skifte deres biler og motorcykler ud. Det vil sikkert også gøre at det bliver dyrere at få kørekort til en fossilt kæretøj. Til gengæld vil det sandsynligvis blive nemmere at få et kørekort, da det er væsentlig nemmere at lære at betjene et køretøj når man ikke skal forholde sig til gearskift.

Hvordan forslaget er udarbejdet

Jeg læste denne artikel:

Det slog mig, hvor meget nemmere det ville være at lære at køre bil, hvis man lærte at køre i en elbil.

Hvem har været inddraget

Nej, men jeg satser på at få inputs fra jer. :slight_smile:

Forslagsstillere

  1. Toke Emil Panduro
  2. Anders J. Jensen
  3. Anna Golieva
  4. Jens Harder
  5. Phillip Tømmerholt
  6. Søren Have

Status på forslaget

Status: Søger medstillere

Forslaget søger medstillere. Der skal være i alt 10 forslagsstillere for at forslaget kan komme videre.

Forslaget er endnu ikke sat i sten, så kom gerne med forslag til forbedringer.

Du kan blive medstiller på AlleOs

Forslaget søger medstillere. Der skal være i alt 10 forslagsstillere for at forslaget kan komme videre.

Forslaget er endnu ikke sat i sten, så kom gerne med forslag til forbedringer.

1 Synes om

Vær opmærksom på, at det allerede er muligt at tage et kørekort som kun gælder til biler med automatgear, hvilket jo så også omfatter elbiler, og at man derfor i en debat for/imod forslaget, vil blive mødt med det argument.

2 Synes om

Hav en løsning klar til de køreskoler, der vil få svært ved at tanke bilen op inden næste elev kommer. Skolevogne holder sjældent stille ret længe ad gangen.

2 Synes om

Jeg er ved at tage kørekort for første gang. Min kørerlærer tilbyder begge typer kørekort. Han tager en hel dag med automatgear, dernæst en hel dag med manuelt, som er langt det mest brugte.

1 Synes om

Blot lige et input her … der er forskellige forklaringer på den her statistik men ikke desto mindre er det relevant at tage med i betragtning.

1 Synes om

Hej Thorbjørn

Moderne elbil der vil blive anvendt af køreskole vil køre mere end 300 km på en opladning og vil kunne oplade ved en hurtig lader henover frokostpausen, som kørelærere jo også skal have.

Jeg tror ikke det vil være et problem og hvis det er at køreskolerne taber 30 min på en dag, så er det nok en omkostning værd i forhold til den grønne omstilling.

Vh Toke

Hej Line

Held og lykke med kørekortet.

Nu er elbil jo ikke det samme som en bil med automatgear. Det er ikke den samme køreoplevelse.

vh Toke

1 Synes om

Forslaget kunne laves om til en gulerod istedet for en pisk, så ville jeg gerne støtte det, men alle de mange forslag med skal og må ikke har ikke en chance i den ‘virkelige’ verden

2 Synes om

At gøre noget for køresikkerheden og miljøet er altid en god ide, at implementere nye metoder er vel altid dyrt i starten. Men ønsker man at færre biler med fossilt brændstof, er man nødt til at gøre noget nu.

Emne over form (stavning mindre vigtigt)

Jeg synes vi skal fokusere vores indsatser på de store systemiske løsninger, såsom en afgift på CO2. Små rigide regler på nichebrancher skal være mere velbegrundede end den utroligt lille miljøgevinst, der kan findes her.

1 Synes om

Hej! Jeg er netop stødt på forslaget. Som en anden kommentator skriver, er det muligt i dag at tage kørekort i en (el-)bil med automatgear.
Det springende punkt i dag er, at man skal op til en ny køreprøve i en bil med manuelt gear, hvis man senere ønsker at køre i en sådan. (Eller blot ønsker at have muligheden herfor.) De fleste unge har ikke råd til at købe en elbil, som brugt (endnu) er dyrere end en (æld-)gammel bz-bil.
Dansk lovgivning er underlagt EU’s. Der arbejdes for en harmonisering, som forhåbentlig indebærer, at det bliver muligt at tage et kørekort i en automatgearsbil og så køre i en med manuelt gear. Det modsatte er (som bekendt) muligt. Ændres denne paragraf, vil der efter min mening automatisk ske en stigning af el-skolevogne. (Denne udvikling er allerede i gang.)
Forslaget har min sympati, men jeg mener, at jeg lægger jeg mine kræfter på andre områder, vil det hurtigere fremme udviklingen mod en renere og bæredygtig klode.
Mvh. Carsten