En paradisisk verden

Dét, jeg tænker på, er tolerance og omsorg – i os mennesker – overfor hinanden – og overfor kloden.

Vi er ca. 7 milliarder, af dyrearten ”homo sapiens”, ”det tænkende menneske”, og hvis vi brugte de evner, vi har, ville vi ret let kunne skabe ”Paradis på jord” – i stedet for den nuværende tilstand med fremmedhad, folkemord og forurening. Det er da ”gak i låget” :wink:

Er det virkelig så svært for os at udholde, at man andre steder på kloden tænker, tror, føler og indretter sig anderledes end præcis, som vi gør?
Og er det virkelig så svært at komme i gang med effektivt at stoppe, at vi ”sviner i egen rede”?

Tænk om vi kunne starte en miljøbevægelse, der også gik ind for gensidig tolerance og omsorg os folkeslag imellem.
Kunne den brede sig ud over kloden, ville alle jo – på sigt – vinde derved! :blush:

En dyreart som vores, der er begavet med en så enestående intelligens, burde vel også bruge den.

Har jeg ret – eller er det mig, der er ”gak i låget”? :wink:

2 Synes om

Jeg tror det er meget svært! Med den økonomiske verdensorden vi har, hvor store såkaldt grønne organisationer har gjort sig afhængig af store forurenere er det meget op ad bakke :persevere:

1 Synes om

Jo, du har sikkert ret i at “den økonomiske verdensorden” ikke just befordrer en klimavenlig omstilling - og dog.
Ser vi f.eks. på Frankrig, så har de nu ca. 40% af deres energi fra atomkraft (75% af deres el) se her.
Atomkraft er blevet meget sikker, og materialet kan genbruges, desuden er det en billig produktion.
Det er jo ikke ideelt, men der er jo ingen forureningen af atmosfæren - så det giver os et pusterum i overgangen til vedvarende energi.
Den eneste hindring er jo så vores overdrevne frygt for atomkraft.

Hvad siger du til den internationale tolerance, jeg foreslår?:smile:

Tolerance er måske ikke os danskeres største kompetence. Vi bliver af mange set som et “brokke-folk” hvilket jo også kan have vigtige sider i sig. F.eks, når noget ikke er retfærdigt eller på anden måde er grænseoverskridende kan det være nødvendigt at råbe op. Men, det kræver altså tolerance hvis mangfoldigheden skal rummes, så vi kan opnå ligeværd og ligestilling, f.eks. Oplysning og vidensdeling i stedet for brok er altså vejen frem. Mest effektivt vil det være hvis vi begynder med os selv, og den nye adfærd så bevæger sig videre ud i verden.
Først når i har det godt, har vi det godt kan man også sige, så lad os se at komme i gang.

1 Synes om

Jo, jeg er enig:
Først når I har det godt, har vi det godt.
Hvem vil være med?

1 Synes om