Uffes Nyhedsbrev



Kære medlem af Alternativet

Vi er godt i gang med et travlt forår, hvor der er masser af interessante dagsordner at arbejde for. En af de ting, der naturligt og med god grund fylder meget, er de aktuelle overenskomstforhandlinger for de offentligt ansatte. Jeg har flere gange slået fast, at vi i Alternativet ønsker, at de offentligt ansatte får bedre vilkår. Her er overenskomstforhandlingerne et vigtigt skridt, og derfor håber jeg på et godt resultat, men for mig er det faktisk endnu mere afgørende, at vi ikke kun arbejder for de offentligt ansatte, når overenskomstforhandlingerne er i gang.

For den offentlige sektor har i snart mange år været udsat for et massivt pres, som også forværrer arbejdsforholdene, men som ikke adresseres i de aktuelle forhandlinger. Dels bruges en stadig større del af arbejdstiden på at løse opgaver, som ligger langt fra kerneopgaven. Det drejer sig om kontrol, afrapportering og bureaukrati. Og dels har vedvarende nedskæringer betydet, at der bliver færre og færre til at løse opgaverne. Færre jordemødre, færre pædagoger og færre skolelærere pr. barn, osv. osv.

Det bliver – desværre – ikke løst med overenskomstforhandlingerne, uanset hvilket resultat, der kommer. Så kampen for de offentligt ansatte – og vores fælles velfærd – er ikke slut.

Denne uge står også i klimaets tegn. Socialdemokraterne har spillet ud med et mål om flere elbiler, mens regeringen senere på ugen vil offentliggøre sit udspil til forhandlingerne om energiforlig. Indtil videre ved vi, at regeringen blandt andet vil bygge en stor havvindmøllepark.

Det er naturligvis positivt, at såvel Socialdemokraterne som regeringen kommer med grønne udspil. Men vi må som Danmarks grønne parti også holde fast i, at partier (og alle mulige andre) i dag ikke skal vurderes på, om de vil gøre noget for at bremse klimaforandringerne, men om de vil gøre nok. Og her må vi desværre konstatere, at hverken det ene eller det andet udspil, som vi kender dem indtil videre, er ambitiøse nok.

Hvorfor taler man ikke om at stoppe udvindingen af olie og gas i Nordsøen? Der er ingen grund til at forlænge den fossile æra, som har skabt de problemer, vi står i. I Alternativet vil vi ikke give flere licenser til udvinding og efterforskning i Nordsøen og vi vil udfase produktionen inden for 10 år. Hvorfor taler man ikke om stop for salget af biler, der kører på benzin eller diesel? Det planlægger man allerede i andre lande, og i Alternativet har vi foreslået, at vi stopper salget senest i 2025. Hvorfor tager man ikke for alvor fat på at reducere landbrugets massive klimabelastning? Landbruget er en af de helt store syndere og regeringen lader - som det ser ud nu - stort set erhvervet gå frit frem til 2030. Det kunne man eksempelvis gøre ved at mindske kødproduktionen. Hvorfor taler man ikke om at reducere udspillet af CO2 fra luftfart? Hverken luftfart eller shipping er i dag en del af Paris-aftalen og er derfor ikke forpligtet til at reducere sin klimabelastning. Vi har foreslået klimaafgifter på flyrejser og har præsenteret et mål om, at alle indenrigsflyrejser inden 2040 kommer til at ske på elfly.

Der er med andre ord brug for langt højere klimaambitioner – både fra regeringen og Socialdemokratiet – hvis Danmark skal være et grønt foregangsland, en grøn stormagt. Sådan som vi har været tidligere, da man i 2012 vedtog historiens mest ambitiøse energiforlig.

Det forlig blev forhandlet på plads til trods for, at klimakrisen dengang var mindre påtrængende, end den er i dag. Det blev vedtaget, da vi stadig ikke havde Paris-aftalen, som siden har hævet kravene til, hvad landene skal levere for at bremse klimakatastrofen.

Derfor må og skal ambitionen i dag ikke være at gøre noget for at begrænse klimaforandringer, men at gøre nok. Og det kræver igen verdens mest ambitiøse energiforlig. Et forlig, der markant hæver ambitionerne fra 2012.

Alternativet ser frem til at deltage i forhandlingerne om energiforliget, men vi vil insistere på, at vi står med at historisk ansvar, som vi ikke kan svigte. Jo længere tid, der går, jo mindre bliver chancerne for at redde planeten – og jo dyrere bliver det i øvrigt også.

Det er en god ting at huske på, inden vi i næste weekend – altså om under to uger – mødes i Odense til landsmøde. Der er sidste tilmeldingsfrist i morgen, hvis du gerne vil med. Det håber jeg, du vil. Du kan læse om programmet, om de forslag, der skal behandles, om samkørsel og om køb af billetter her.
Og husk: Hvis du ikke kan komme, kan du stadig få indflydelse på landsmødets beslutninger ved at stemme digitalt hjemmefra.

Apropos at gøre sin indflydelse gældende, vil jeg også lige gøre lidt reklame for vores fælles platform AlleOs. Hvis du ikke kender den allerede, er det et rigtig godt sted at kende. Her kan du blandt meget andet få overblik over, hvad der sker i partiet og bevægelsen og du kan være med til at vedtage politik. Helt aktuelt bliver et forslag til et politisk udspil om styrkelse af demokratiet snart lagt til afstemning, som forhåbentlig vil være interessant for mange af jer at se nærmere på.

Og så har jeg lige lyst til at slutte af med det, som for mig er et af årets højdepunkter i Folketinget. Det er nemlig den årlige statsborgerskabsdag, hvor Folketinget byder alle de nye danskere, der sidste år fik dansk statsborgerskab, velkommen på Christiansborg. Det er en god tradition, og flere tusinde nye danskere deltager hvert år. Jeg kunne desværre ikke selv deltage i år, men jeg skrev sidste år et åbent brev til alle de nye danskere, som er blevet en del af Danmark. Det fik jeg lige lyst til at dele med jer, for det rummer meget godt vores bestræbelser om at skabe et nyt vi og et Danmark, som er mere åbent og tolerant. Du kan læse det her.

Vi snakkes ved!
Kh Uffe

Det første inspirationsnedslag er en opfordring til at slippe din entreprenante energi fri. Danmark har brug for iværksættere, der tænker nyt og tør tage chancer, mens de formulerer deres bud på, hvordan Danmark skal se ud i fremtiden. Faktisk er Danmark det land i Europa, hvor færrest prøver kræfter med at starte egen virksomhed, viser en ny undersøgelse fra Dansk Erhverv. Skal vi ikke gøre noget ved det?

Det andet inspirationsnedslag handler om Alternativets sommerhøjskole, som afholdes igen i år. Der er lagt op til seks forhåbentligt sjove og inspirerende dage i den midtjyske landsby Ejstrupholm, når højskolen løber af stablen til juli. Jeg synes, det er så dejligt, at vi i Alternativet også kan mødes under den slags rammer og håber, at årets udgave bliver en succes. Du kan læse mere om sommerhøjskolen her.

Den sidste inspirationsnedslag er dokumentar-serien Wild Wild Country, som handler om den indiske guru Bhagwan Shree Rajneesh og hans følgere, som i 1980erne nærmest ud af ingenting opbyggede et samfund langt ude på landet i Oregon i USA. Jeg kan selv huske nogle af nyhedshistorierne fra dengang, for det var - uden at sige for meget - et opsigtsvækkende forløb. Og historien forløses overbevisende i denne Netflix-produktion.


MØD OS ELLER TAG KONTAKT

Alternativet
Åbenrå 33
1124 København K

+45 71 79 18 64

www.alternativet.dk

alternativet@alternativet.dk
medlem@alternativet.dk

For 3 år siden meldte jeg mig for første gang ind i et politisk parti nemlig i Alternativet, fordi jeg brænder for den grønne dagsorden og i Alternativet så jeg en mulighed for at den grønne dagsorden ville blive hørt og at det forhåbentlig ville betyde en ændring. Når jeg læser dette nyhedsbrev ser jeg kommentarer til de andre partiers klimaudspil som ikke værende ambitiøse nok (enig), Jeg ser også en masse spørgsmål og kommentarer til kød, landbrug, stop af olieudvinding, luftfart mmm samt at der er brug for langt højere klimaambitioner (også enig). Visionerne deler jeg. Jeg kender også magtfordelingen i folketinget .Men jeg mangler at se og høre hvordan vores mandater kan få reel indflydelse. Hvilke tanker gør du dig om det?