Uddannelsesloftet og såkaldt "før-start-merit" - hvad koster det?

Hej Alternativister!
Jeg ved ikke helt om dette er det rigtige forum, men jeg har en oplevelse jeg gerne vil dele.

Jeg er netop startet på DTU som diplomingeniør, efter at have taget en beslutning om ikke at gøre min uddannelse som lydtekniker på Det Rytmiske Konservatorium færdigt forrige år - kun for at undgå uddannelsesloftet. Jeg mangler formeldt 20 ECTS point eller 11% af uddannelsen.

Jeg er netop blevet tvunget igennem en såkaldt “før-start-merit” ansøgning, som har til formål, at fastslå om jeg har tidligere fag der lapper ind over de fag jeg skal til at have på DTU. Både administrationen på DTU og min studieleder er involverede i processen med at behandle ansøgningen.
Som jeg forklarede dem, har jeg (næsten) en kunstnerisk uddannelse, og da jeg nu er startet på en teknisk uddannelse, kan jeg ikke se hverken meningen eller fornuften i at skulle bruge tid og ressourcer på en sådan ansøgning, hverken for mig, men da i særdeleshed ikke for universistetet, hvor vi på mit hold alene er 80 nye studerende. Jeg forestiller mig at jeg ikke er den eneste der er blevet pålagt at søge om “før-start-merit”.

Det jeg vil frem til er, kan man spørge undervisningsministeren om hvad det koster uddannelsesstederne i spildte ressourcer at de sidder og behandler sådanne tvungne ansøgninger? Hele pointen med uddannelsesloftet var jo at spare penge. I sig selv er det både absurd og omsonst, men nu hvor jeg har haft denne oplevelse, er det omend endnu mere omsonst. Det har taget ca 10 dage for dem at behandle ansøgningen, men flere rettelser undervejs.

Anyways, jeg havde bare lige brug for at dele. Sig gerne hvis der er andre der har haft lignende oplevelser med det kære uddannelsesloft og hvad der eller er kommet i slipstrømmen af dette.

Mange hilsner
Kasper Nyhus

1 Like