MIT HÅB OM ALTERNATIVT LEDERSKAB
Kære venner & parti-fæller
Det er godt for demokratiet, at der er noget at vælge imellem. Det er en af de vigtige grunde til, at jeg stiller mig til rådighed som kandidat til posten som politisk leder. Det er dog langtfra den eneste.
Aldrig før Alternativet kom til verden, følte jeg den mindste trang til at være aktiv i parti-politik. Jeg troede ikke på de traditionelle partier. Der er stadig ingen andre partier, jeg har lyst til at kæmpe for. Alternativet er mit parti – ligesom det forhåbentligt også er dit; hvor du vil være med til at tage ejerskab og ansvar for vores nye vej i dansk politik.
Alternativet er partiet, jeg længtes efter, da jeg som ung gik på Biologiefterskolen i Nordjylland, da jeg som naturfaglig gymnasieelev fra Langkær Gymnasium tog vandprøver i den forurenede Århus Bugt, og da jeg som ung nybagt far ønskede mig bæredygtige bleer og økologisk husholdning og ditto velfungerende, empatiske daginstitutioner og skoler uden lange ventelister. Især savnede jeg et parti, der ikke sad fast i blokpolitik og vanetænkning. Men det fandtes ikke dengang.
Siden stod mit liv i teatrets tjeneste, hvor jeg søgte at forstå konflikter mellem mennesker, og vores evige vaklen mellem komediens lys og tragediens fald. Da jeg i 2011 lavede en sort komedie om seks arbejdsløses vej gennem aktivering, blev jeg rystet over afstumpetheden i vores jobcentre, når virkelighedens arbejdsløse grædende fortalte os om deres ydmygende oplevelser. Da var der ingen vej tilbage for mig. Jeg kunne ikke længere nøjes med teater – jeg måtte blive politisk aktiv. Og heldigvis for mig opstod Alternativet kort efter – og jeg kom med som kaldet.
Vi var mange, der hørte og følte kaldet. Vi er desværre nu i en dødsens alvorlig krise. Partiets overlevelse handler ikke om meningsmålingerne – den handler om, at vi nu for alvor skal forpligte os på vores værdier. Walk the talk – sammen.
Vi har brug for at træde i karakter som parti og fællesskab – og blive det parti, vi alle håbede på. Vi skal fortsat være nytænkende i vores politik, men især skal vi være nytænkende for, hvordan man agerer som parti, og hvordan vi taler sammen med vælgerne.
For vores troværdighed har lidt et alvorligt knæk efter alle de dårlige københavner-historier og den slags tab vindes kun igen med et langt, sejt træk. Der er ingen mirakel-kur.
Skal vi have vælgernes tillid igen, kræver det et langsigtet perspektiv:
-
At vi laver et klart skift i vores stil og tone. Mindre selvfedme, mere ydmyghed. Mindre kreativ klasse, mere folkelighed. Mindre feel-good snak, mere klar tale. Et parti ethvert fornuftigt menneske skal kunne se sig selv i.
-
At vi holder op med at løbe efter mediernes dagsorden og meningsmålingernes spekulationer. Vi skal langt mindre angle efter mediernes opmærksomhed, og langt mere tale direkte sammen med vælgerne og bevægelserne – og handle sammen med dem, og på deres vegne. Får vi skabt et momentum den vej, så får vi før eller siden medierne til at løbe efter os.
-
At vi aldrig, aldrig lyder som de andre partier i deres jagt på vælgernes gunst. Det bliver utroværdigt, og her begynder politiker-leden. Derfor skal vi også turde åbent og tydeligt at sige, når vi har dummet os, og sige de upopulære og ubekvemme politiske sandheder. Så vil selv borgere, der ikke er helt politisk enige med os kunne ende med at stemme på os – fordi vi er til at stole på.
-
At vi forpligter os på at være bevægelsernes parti, og på at bruge pola’er for alvor – mindre til at medlemmerne skal lave politik, og mere til at medlemmerne inddrager bevægelserne og menige vælgere i politikudvikling. Det er en måde, hvor vi helt bogstaveligt kommer til at lede politisk udvikling i Danmark.
-
At vi stille og roligt opbygger en ny fortælling om Alternativet, funderet i en gennemført praksis for en ny bæredygtig politisk kultur, hvorfra de grønne og de socialt bæredygtige løsninger kan udspringe. Det sker med ydmyghed og en klar vision og vilje – uden at ville beherske verden – og med tålmod og i tiltro til, at kunne gribe øjeblikket, når de mange dråber, strømme, bække og å’er kan løbe sammen i en kraftfuld, frembrusende flod.
Det kræver alt sammen især et mod til at turde tabe point på den korte bane – for at kunne vinde tilliden på den lange. Det har jeg erfaring med gennem hele mit liv siden jeg som 20-årig tog mit første større lederskab på mig.
Det kræver erfaring og forståelse af, hvordan man som leder sætter sine egen vilje og idéer i anden række, så andres idéer får en chance – og især bruger sin magt til at beskytte fællesskabets rummelighed og dermed demokratiet. Det har jeg arbejdet med professionelt i mit teaterliv, og Alternativet har gjort mig endnu skarpere på det.
Det kræver viljen og erfaringen til at bryde med den konventionelle tænkning, og arbejde hengivent og disciplineret, så nye erkendelser og muligheder kan opstå – for uden vedvarende nytænkning får vi ikke løst kriserne. Det er essensen af den arbejdsdisciplin, jeg har oparbejdet som teatermager og manus-konsulent.
Det handler om at have en både dyb og bred forståelse af de mange vidensfelter og den store kompleksitet, der er i spil i et samfunds udvikling – båret af en evne til at bringe dem sammen i et helhedsbillede – en meningsfuld samlet fortælling, vi kan leve i og kommunikere ud fra. Det har jeg hele mit liv arbejdet med at gøre som instruktør og manusforfatter.
Det handler om at hele sårene i partiet. Skabe rum for at vi kan være forskellige, have konflikter og skændes – uden at det bliver destruktivt. Forstå at der er forskelle på perspektiverne fra København, Haderslev, Viborg, Guldborgsund, Jammerbugten eller Middelfart – på perspektivet fra frivillige og folkevalgte – og at de alle har betydning, og ikke kan ignoreres. Det ved jeg især fordi, jeg som Å-frivillig har været rundt i hele landet.
Det ved jeg, at jeg som politisk leder kan byde ind med – og derfor stiller jeg mig til rådighed som ny politisk leder af Alternativet.
Jeg vil kæmpe for, at vi for alvor bliver partiet, der opbygger en politisk kultur, hvor magten forvaltes bæredygtigt – for ellers kan der hverken skabes bæredygtige grønne eller sociale løsninger.
Vil du give mig mulighed for at stille op, så kan du være stiller ved at klikke her.