Jeg vil gerne invitere Mette på kaffe oppe i træet 
Nu kan spektrum-tænkning skabe en del bevidsthedsfælder - ligesom det politiske spektrum med blå og rød blok.
Ikke desto mindre forstår jeg behovet for et svar på spørgsmålet.
Jeg vægter, at vi skal være det troværdige alternativ.
Ulempen ved at være kaffedrikkende støtteparti er, at vi kan ende med at være utroværdige som reelt alternativ til de traditionelt tænkende partier.
Ulempen ved at være træklatrende protestparti er, at vi kan ende med at være utroværdige som parlamentarisk forandring.
Så hvad gør vi?
Vi forpligter os på at arbejde for de bæredygtige visioner, der reelt kan skabe en omstilling til et samfund, der både er bæredygtigt på den grønne og sociale bane. Vi gør dette klart for vælgerne, og at det også betyder besvær og omkostninger for dem - og opfordrer dem til at have modet til det.
Vi søger selvfølgelig dialog med andre partier - men er ikke bange for at gøre konflikterne tydelige for vælgerne.
Vi skal være protest-bevægelsernes stemme i den parlamentariske debat, og vi skal lytte til dem, hvis de siger en aftale er for meget pynte-grønt eller for meget pynte-socialt - og så siger vi pænt nej tak.
Vi skal især tage konflikterne, når vi ser et strategisk perspektiv i dem. Det handler om prioritering og tydelig kommunikation.
Eksempel 1: Gratis psykologhjælp til alle op til 24 år
Det er jo selvfølgelig et kompromis. Vores ønske er at alle har adgang til gratis offentlige tilbud om psykolog og anden mental sundhed. Men vi siger ja tak fordi det er et fornuftigt skridt på vejen, der betyder en reel forskel for en stor gruppe borgere - og som ville kunne bane vej for, at det bliver klart, at den gratis hjælp er fornuftig for flere end de unge. Derfor er det ikke pynte-socialt. Visionært ønsker Alternativet især, at vi arbejder med større reformer for arbejdsmarked og uddannelse, så behovet for psykolog-hjælp ikke er så stort som nu, for det bliver dyrt i længden - både økonomisk og menneskeligt - og i det perspektiv har dette lidt karakter af symptom-behandling. Alligevel siger vi ja tak, fordi det er reelle symptomer, der behandles og kan hjælpe borgerne til at finde en bæredygtig balance i deres liv.
Eksempel 2: Stop for ny oliejagt i Nordsøen
Var vi blevet inviteret med i det forlig som det endte, ville jeg have sagt nej tak. Både fordi de grønne bevægelser var kritiske overfor, at udvindingen kan fortsætte i stor stil frem til 2050. Og fordi selvom stoppet for ny oliejagt selvfølgelig er en vigtig symbolsk handling, så ville det også ske uden vores medvirken.
Afsluttende er det vigtigt at forstå, at enhver kamp kræver både smidighed og en stålsat vilje til forandring. Mister vi smidighed, sidder vi fast. Mister vi den stålfaste vilje, går vi i stå. Derfor skal vi ikke fastlåse os i en bestemt position, men agere i forhold til virkeligheden som den udfolder sig.