Ny Politisk leder for Å, hvad er vigtigt?

Kære alle Alternativister.
Jeg har igennem mine mange år i Alternativet arbejdet for at fremme Alternativets politik og visioner. Både som frivillig aktivist, og nu også på kommunalt plan, efter jeg blev valgt ind i borgerrepræsentationen i København i 2017, og senere som Kultur- og Fritidsborgmester. Nu føler jeg mig klar til at løfte mere ansvar, og det er med stor ydmyghed, at jeg melder mig som kandidat til ny politisk leder for Alternativet.

Vi står overfor et valgår, og er i gang med at opstille dygtige kandidater i hele landet. Samtidig er vi lige nu tæt på spærregrænsen, og der har det seneste år været meget uro i partiet og udskiftning i centrale poster. Jeg forstår godt, at det kan virke splittende og uklart for mange medlemmer og tilhængere, hvor vi i Alternativet er på vej hen.

Alt dette, ser jeg dog på med optimisme. Jeg er fuld af håb og gejst på vores alles vegne, og jeg er slet ikke i tvivl om, at vi sagtens kan få samlet partiet igen, bl.a. om vores vigtige politik.

For Alternativet er stadig det vigtigste politiske projekt, og ikke mindst det mest ambitiøse, når det kommer til den bæredygtige omstilling og ny politisk kultur.

De kriser, Alternativet blev skabt som svar på, er kun blevet værre. Klimaet slår den ene deprimerende rekord efter den anden, imens mange beslutningstagere forholder sig tavse og afventede. Hvad venter de på? Vi må handle nu!

Empatikrisen og systemkrisen er også stadig store udfordringer for at vores demokrati kan fungere, og så det enkelte menneske kan opleve frihed og en mulighed for et meningsfuldt liv. Økonomisk vækst prioriteres igen og igen højest, og vores produktion og forbrug overgår stadig klodens bæreevne.

Den bæredygtige omstilling af vores samfund mangler ikke bare en reel køreplan, den mangler nogen til rent faktisk at tage ansvaret seriøst og komme med nogle løsninger.

Jeg tror på, at vi som parti har de bedste løsninger på de massive udfordringer, vi står over for. Alternativet står på det mest ambitiøse politiske grundlag, jeg kender til. Og selvom vi har bidraget til at flytte næsten alle partier på det grønne område, er de stadig milevidt fra at matche vores ambitioner.

Det gælder, når vi taler om 100 procent økologisk landbrug, udfasning af konventionelt dyrehold, 30-timers arbejdsuge, afvikling af al olie- og gasproduktion, borgerlønsforsøg, kulturklippekort, natur/kultur på recept, kontanthjælp uden modkrav, 20 procents natur i landet og meget andet af den politik, vi sammen har udviklet.

Al den politik skal vi have støvet af, videreudviklet og præsenteret for danskerne, så vi igen kan være dem, der rykker alle de andre partier mod et mere bæredygtigt samfund.
Dem der samler de grønne folkelige bevægelser, aktivisterne og forskningen.

Jeg er sikker på, vi i partiet har ressourcerne til at gøre ovenstående. Jeg indrømmer gerne, det kan virke som en stor mundfuld, måske endda umuligt i nogens øjne. Men jeg har før oplevet, hvad vi i Alternativet er i stand til, når vi arbejder sammen. Og det ved jeg, at vi kan gøre igen.

Det er ikke en nem rejse vi skal ud på, men Alternativet er langt fra dødt, og jeg er klar til at stå i spidsen for arbejdet med at genrejse partiet, hvis det er det, medlemmerne ønsker.![:herb:|16x16]
(https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t77/1.5/16/1f33f.png)
Lad os få gang i dialogen om hvad DU synes er vigtigt for Ås næste politiske leder?

3 Likes

Kære Fransiska Rosenkilde!

Tak fordi, du melder dig som kandidat - og tak, fordi du henvender dig på dialog :slightly_smiling_face:

Du spørger :"… hvad er vigtigt?" Derfor spørger jeg dig, er det vigtigt med en revolution på landbrugsområdet? Og hvis ja, hvordan forholder du dig så til Lars Emils indlæg, fra den 23. november her på dialog.

Kærlig hilsen
Gunhild :sparkler:

2 Likes

Hvis nej , hvad så?

Farvel, farvel?

Kære Gunhild. Tak for din besked. JA! en revolution på landbrugsområdet er fuldstændig afgørende for den grønne omstilling. Jeg kender ikke lige umiddelbart til det skriv du henviser til… men jeg var selv med til at udvikle Ås landbrugspolitik tilbage i 2016 som har rigtig mange gode bud på et bæredygtigt landbrug. Jeg er uddannet i både ernæring, fødevaresystemer og klimaforandringer, så det er et område jeg er meget optaget af. På København Rådhus tog jeg initiativ til en Mad- og måltidsstrategi, der blev bredt stemt igennem i sept. 2019 med fokus på at reducere CO2 med 25% i 2025 på de offentlige måltider ( 70.000 om dagen i kbh) gennem mere plantemad og reduktion af madspild. Samtidig opnå 90% økologi og indkøb af især lokalproduceret fødevarer. Lige nu arbejder jeg på noget lignende nationalt. Byernes forbrug af mad, er også vigtige drivere for omstillingen af landbruget. Håber det svarede på dit spørgsmål :slight_smile: BH Franciska

1 Like

Kære Franciska (undskyld, jeg stavede dit navn forkert første gang) :slightly_smiling_face:

Tak for dit svar med politisk indhold!
(Du kan finde det skriv her på dialog)

Og så vil jeg også gerne svare dig på dit spørgsmål. For mig er det vigtigt med en teamledelse - meget gerne med seks mennesker, der hver især særligt kan udtrykke vores seks værdier - og måske endda udvikle seks politikområder med kant, der gør, at Alternativet bliver et tydeligt alternativ til andre partier i 2021!

Kærlig hilsen
Gunhild :sparkler:

1 Like

Tak for dit opmuntrende bidrag.
Hvad tænker du om den politiske leders fremtidige rolle i Alternativet i lyset af at det har været diskuteret at afskaffe / omdøbe / redefinere den?

2 Likes

Hej Steen

Jeg synes klart vi skal have en politisk ledelse i Å. Som minimum i hvert fald en talsperson, der står for at formidle Ås ambitiøse politiske vision om et radikalt andet samfund, hvordan skal vi ellers få alle de andre med på det? :slight_smile: Der er gang i en spændende proces mod landsmødet i maj om hvad ledelse er og skal være i Å. I den sammenhæng synes jeg der er mange gode scenarier om dobbeltlederskab, teamledelse o.a. lad os se hvad vi kommer frem til :slight_smile:
KH Franciska

2 Likes

Kære Franciska,
Du skal have tak for at stille dig til rådighed som mulig politisk leder for Å. Dit skriv emmer jo af engageret kærlighed til Å’s politik, men hvis vi spurgte rundt om på rådhuset (i kulturkredsen), hvordan tror du så, at folk ville betegne dig som leder?
Kh Mark

2 Likes

Kære Mark
Spændende spørgsmål :slight_smile: jeg har faktisk spurgt dem i ledelsen i kultur forvaltningen fordi jeg selv var nysgerrig på det. Jeg har nemlig ikke særlig meget erhvervsmæssig ledelses erfaring, men befinder mig egentlig meget godt i rollen. Nogle af de ting de har sagt er, at jeg er meget tydelig i hvor jeg vil hen og hvilken politisk retning der bliver sat. De siger tit at jeg er en generøs leder, fordi jeg er mere optaget af at få de gode ting stemt igennem med flertal, end at skulle tage kredit for det, åbenbart en sjældenhed blandt politikere :smiley: så nok en blanding mellem bestemt politisk retning og ledelse , samtidig med at være tilgængelig og i øjenhøjde… KH Franciska

3 Likes

:seedling: HVORDAN samle partiet Alternativet i dette KV21 valgår - når f.eks. Josephine Fock ikke kunne/kunne få lov? selv afmægtig omkring dette
:seedling: HVORDAN vil du Franciska f.eks. reagere, om en mindre gruppe folkevalgte på eget initiativ valgte at underkende partiets demokratisk valgte politisk leder som politisk leder. Valgte at stille et ultimatum ‘politisk leder går - eller vi går’? Mener du vi i Alternativet i dag har et system, der beskytter en politisk leder imod en sådan situation?

HVILKE EGENSKABER indeholder en kommende Alternativ politisk leder i den bedste af alle verdener? Tænker du Franciska det er af relevans, at personen f.eks. er:
:seedling: Inddragende/opsøgende baglandet?
:seedling: God til at komme også vest for ‘Valby bakke’?
:seedling: God til at netværke?
:seedling: Fremragende forhandler?
:seedling: God til at drive organisationsforandringer?
:seedling: God leder for sekretariatet?
:seedling: God til at uddelegere?
:seedling: God til at søge støtte/lade sig inspirere - også af andre?
:seedling: Dygtig til at kommunikere: Slå igennem i medierne?
:seedling: God til at drive kommunikation ud i hele Danmark?
:seedling: Vedholdenhed/udholdenhed?
:seedling: Upartisk og dygtig til at samarbejde og inkludere bl.a. Folkevalgte, Hovedbestyrelse, PoFo, Storkredse, Lokalforeninger?
:seedling: Vidensbaseret/faktabaseret - med mod på at indhente oplysninger?
:seedling: Udviser empati - og med mod på at udleve Ny Politisk Kultur - også i praksis?
:seedling: Kan snakke med alle? Går i alle ‘med træsko på’?
:seedling: God til inddragende at samle partiet/skabe fælles vision/få alle med om bord/gøre brug af alles kompetancer?
:seedling: God til at konflikthåndtere?
:seedling: God til at uddelegere - og evt. søge hjælp og støtte når nødvendigt?
:seedling: Fleksibel, energifyldt, fremaddrivende - også under modstand?

Noget du her særligt falder over som super relevant Franciska? Eller måske du har supplerende tanker om ovennævnte? :hugs:

Kære Helle
Tak for din besked og mange gode input.
At samle partiet handler for mig i første omgang, om at skabe et stærkt samarbejde med Torsten/den grønne gang og HB. Være tydelig i kommunikationen af vores politik, både internt, men i den grad også ud til danskerne.
Derfra oparbejde en tæt dialog med andre folkevalgte og storkredse i hele landet, noget HB har sat igang, som tydeligt er vigtigt og har manglet. At søge dialog med så mange medlemmer som muligt og mindske, både den fysiske og mentale afstand, mellem land og by. Vi er et lille parti i et lille land, der kæmper for samme politiske projekt, vi bør ikke have den kløft i mellem os.

Jeg synes altid det er legitimt at være kritisk overfor en valgt leder. Også at dele den kritik med andre. Om vi har et tilstrækkeligt beskyttende system, som du skriver, tænker jeg umiddelbart ja. så vidt jeg ved, skal man enten have flertal i HB eller en hvis % af medlemmerne for at kunne udfordre en leder mellem landsmøderne, men er dog ikke helt sikker. Jeg ved ikke umiddelbart om det kunne være bedre, men jeg tænker ikke at leder som sådan, skal være beskyttet mod medlemmers kritik. Men det kunne jo være en del af den diskussion vi skal have i partiet om ledelse, frem mod landsmødet i maj.
Når man stiller op til politisk leder og tager det ansvar på sig, er det også ens ansvar at leve op til det. Det kræver også en selverkendende egenskab om ens egen historie ifht hvad der er bedst for partiet og ikke kun egne ambitioner.

Du lister en masse gode leder egenskaber op, som jeg er meget enig i. Jeg tænker også at en leder for Å, skal være god til at skabe håb blandt medlemmerne (og borgerne).
Et Håb, der giver den enkelte mening og lyst til at arbejde for Å og en bæredygtig omstilling.
BH Franciska

1 Like