Danmark skal stemme ja til EU's forslag om forbud imod brug af frø, der er bejdsede med Neonicotinoider brugt på friland. Derudover forbud imod sprøjtning med Neonicotinoider

Fremad! Uden tøven - måske bortset fra at slibe på detaljer som sprog etc i forslaget. En verden uden bier er set i horisonten og det er ikke noget kønt syn. Hvis det er bevist at nicotinoider er bifarlige, skal det forbydes. Hvis erhvervslivet finder på andre gifte, ser vi det, når det kommer, og så skal de have vurderes efter samme målestok: De erhverv der ikke kan overleve uden at slå bierne ihjel, må lægge sig i graven eller finde noget andet at lave.
I god alternativ respekt for modparten kan vi forberede at imødekomme dennes indvending ved at ledsage kravet om respekt for bierne med en generel plan for hjælp til at omstille sig fra at slå bierne ihjel. Vi kan samtidig oprette en idébank og en konsulenttjeneste til alternativ beskæftigelse af giftbrugere på afvænning. Afvænnes skal de.

Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg kommer videre, for jeg kan ikke revidere i teksten her. Nogen som kan sige mig hvad jeg skal gøre for at kunne revidere.

Ja, det kan jeg. Fra onsdag morgen kan du rette i forslaget og beslutte, hvad der skal ske med det derefter. Du kan se og rette her: AlleOs // Alternativet

Hvis du kommer i tvivl eller har spørgsmål, så er her mine kontaktoplysninger.

Undskyld jeg kommer lidt ind fra højre her, men er det ikke snart der skal ske noget? (Eller det er måske ordnet?) Men høringen slutter mandag den 21. august.!!

https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/60743

Forslaget er under udvikling efter høringsprocessen. Gruppen af forslagsstillere tager input fra høringsprocessen og beslutter sig derefter for, hvad der skal ske med forslaget.

Forslaget søger lige nu opbakning fra medlemmerne. Hvis forslaget får positiv opbakning fra medlemmerne, så kommer det i det politiske katalog til løbende validering af alle medlemmer.

Jeg synes, Mads har en pointe med at få inddraget forskellige videnskabelige faglige vurderinger fra universiteterne og/eller lignende aktører, således at man ikke kan skydes i skoen, at man kun har indhentet oplysninger fra interesseholdere med særlige interesser i området.
Derudover så jeg gerne, at man også fik hørt nogle af landbrugets interesseorganisationer for at høre, om de mener, at stoffet er vigtigt i et moderne landbrug og hvorfor, samt om det ville være muligt at erstatte stoffet med noget mindre giftigt for naturen, hvis gift er en nødvendighed.

Når jeg har læst op på stoffet, så virker det til at have en stor negativ effekt på insekter og mindre grad på pattedyr, men det virker også som om det er et stof, som under visse omstændigheder er svært nedbrydeligt. Dette taler for at stoffet kan akkumulere på en uheldig måde i naturen, hvorfor det som minimum kunne være godt med mere viden om stoffet.

Dette forslag er i det politiske katalog og under løbende validering. Alle medlemmer kan angive deres holdning til forslaget.

Kære initiativtagere til dette forslag

Jeg er fuldstændig enig i forslagets intention og bakker det op. Jeg har opdaget forslaget lidt tilfældigt og først i dag, hvilket handler om to ting: 1) Det har kørt hen over sommerferietiden og 2) Jeg har ikke lært, hvordan jeg bliver adviseret i vore to systemer om, at nogen er i gang med at udvikle forslag indenfor mine ordførerskabsområder. Jeg er generelt så presset på indgående henvendelser, at jeg ikke opdager alle tråde på AlleOs og Dialog, som måske kan være relevante for mig.

Indtil 2) falder på plads vil jeg være glad for lige at få et ring på 61 62 46 52, hvis du sætter gang i forslagsudvikling indenfor mine områder. Det kunne være noget, som jeg har særlig viden om, og som jeg ellers ikke når at kvalificere, inden det er vedtaget og jeg skal ud at stå på mål for indholdet.

Mht. det konkrete, så har jeg været ude med budskabet om, at Danmark bør gå foran i udfasningen af problematiske pesticider, herunder neonicotionider. Det ligger helt naturligt i vores overordnede målsætning om omstilling til økologisk produktion og forbrug.

Kærlig hilsen
Christian
(ordfører i folketinget for natur, miljø, landbrug, dyrevelfærd, fødevarer, energi, forsyning, bygninger og nordisk samarbejde)

1 Synes om