Kære kandidater til posten som politisk leder i Alternativet,
Som I ved, så er vi flere, der ønsker, at Alternativet gennemfører en bredt forankret og struktureret intern diskussion af, hvordan partiets fremtidige politiske ledelse bør organiseres. Diskussionen bør efter min mening sættes i gang, så snart at vi er ovre på den anden side af det forestående valg til politisk leder. Vores hovedbestyrelse har lagt op til noget lignende i deres udmelding vedr. processen frem mod ledervalget.
For jer som kandidater er det selvsagt en uklar situation at befinde sig i, ikke at vide om rammerne om den post, I skal udfylde som valgt politisk leder, er de nuværende eller om de måske ender med at se helt anderledes ud. For resten af partiet er det også lidt af en øvelse, som indebærer en risiko for, at medlemmerne træffer deres valg ud fra mange forskellige scenarier og forestillinger. De nuværende vedtægter siger ikke ret meget om, hvilke opgaver og rettigheder og hvilket ansvar, der ligger i rollen som politisk leder. Og man kan heller ikke påstå, at de hidtidige erfaringer med udfyldelse af posten som politisk leder har efterladt en klar og velafprøvet struktur, som det bare er at arbejde videre ud fra. (Heller ikke selvom Josephine faktisk fik introduceret en del gode tiltag som erstatning for den uformelle, personbaserede og uigennemsigtige ledelseskultur som var før hende.)
Som en lille håndsrækning til os alle vil jeg derfor bede jer om at svare på disse to spørgsmål:
-
Hvad er din egen holdning til delt lederskab i Alternativet? Jeg er interesseret i at høre om dine overvejelser både i forhold til et ligestillet politisk leder-PAR og i forhold til andre måder, som den (løbende / daglige) politiske ledelse kan organiseres på (fx som par med på forhånd afklaret opgavefordeling eller som ledelsesteam med mere end to ledere.)
-
Hvad tænker du om den diskussion og afklaringsproces vedr. partiets ledelsesstruktur, som mange af os ønsker, skal finde sted fra februar og frem til landsmødet i maj? Synes du, der er behov for den? Hvis ja, hvordan organiserer vi den bedst? Og har du et bud på, hvilke temaer som processen bør omfatte?
Jeg er klar over, at dette opslag pålægger jer endnu et punkt på den lange opgaveliste, som I har som kandidater. Men det er tænkt i allerbedste mening, fordi jeg tror, at vi vil få en bedre proces frem til ledervalget den 7. februar OG efter, hvis temaet om partiets fremtidige ledelsesstruktur allerede nu bliver en del af den samtale, som I skal have med medlemmerne.