Er du en god eller dårlig taber?

Så er der to aspiranter. Jeg håber der kommer lidt flere.

Jeg synes det er fint at hver aspirant har lavet et lille oplæg herinde, men jeg synes også at vi skal have fælles tråde, hvor vi kan stille alle aspiranterne det samme spørgsmål. Vi skal jo uundgåeligt veje dem op imod hinanden, og det er derfor (for mig) vigtigt at alle aspiranter svarer samlet på en del spørgsmål. Jeg håber derfor at flere ikke-aspiranter stiller fælles spørgsmål, ved at oprette et “emne” herinde.

Mit første spørgsmål er:

Hvis du skulle tabe valget, vil du så acceptere og bakke op om den valgte leder, eller vil du lave en “Nordqvist” og tage dine venner med dig og skride?

mvh Jens Harder

1 Like

Kære Jens, det her er ikke et spil - det er et politisk udtryk - uden facit!

Kom, nu skærper vi den alternative politik, hvis du vil? Angst forandrer ikke noget!

På opfordring fra Troels tagger jeg jer lige her @TroelsCJ @franciska_rosenkilde

Jeg håber I vil svare på mit spørgsmål

mvh Jens

1 Like

STOP - FULD STOP- STOP - Grundlovens paragraf - 12-17-20

Synes det er et vigtigt spørgsmål

Jeg føler, at det er vigtigt at forholde sig til mødet, der, hvor mennesket vil og kan mødes

Synes det er vigtigt, med mange forskellige spørgsmål og, at der bliver sat ord på forskellige ting. Og at vi er mange som kan læse med.

Ja :sunflower: :sparkler:

Mit spørgsmål, er hvordan vil du som leder sikker dig, at sådan en som mig, kan mærke dig helt her oppe i det nordjyske. Og ikke bare tomme ord og floskler. Altså virkelig mærke dig.

1 Like

Hej Jens

I et fair spil, er jeg altid en god taber. Til gengæld er jeg klar til at rejse kritik, hvis der er urent trav. Omvendt ved jeg også af erfaring, at jeg er ‘a graceful winner’. Lektion 1 i bæredygtig forvaltning af magten, er at inkludere mindretallet i magtens rum – ikke udelukke dem bare fordi man kan.

Før jeg stillede op til posten her, tog jeg en samtale med Franciska, hvor jeg understregede, at uanset udfaldet af valget, er mit mål at vi skaber mere samling og mindre splittelse i partiet. Og at hvis hun oplever noget som helst problematisk fra min side her i valgkampen, så vil jeg gerne, at hun tager det op med mig, så jeg kan tage ansvar for det - og at det ikke vokser sig til et rigtigt problem.

Derfor ved jeg også, at Franciska har det på samme måde. Vi er enige om, at uanset udfaldet skal vi have samarbejdet til at fungere.

Og, nej, jeg skrider ikke - som jeg har sagt mange gange før, især når tingene ikke er gået den vej, jeg ønskede - så melder jeg mig mere ind.

KH

Troels

4 Likes

Skal vi have flere ordføreskaber uden for Folketinget, som skal komme med input til kommende medlemmer i Folketinget?
Eller skal det kun være her, mens vi kun har et medlem derinde?

1 Like

Hej Jeanette

Tillad mig først lige at dvæle ved ordet ‘sikre’ - for jeg kan ikke love at ‘sikre’ noget er så komplekst. Vi har i det politiske en dårlig vane med at tale om ‘at sikre’ alt for mange ting. Det er en illusion at nogen af os er magtfulde nok til at sikre noget.

Om lige du ville kunne ‘mærke’ mig er svært for mig at vide.

Jeg kan sige, at jeg bestræber mig på at være både tydelig og personlig i min kommunikation - og det tror jeg man vil nikke ja til, hvis man har fulgt mig.

Især håber jeg, at man vil kunne mærke mit lederskab på måder, der ikke direkte er koblet til min person - men ved at lederskabet i hele Alternativet bliver mere tydeligt og mærkbart.

Derudover er jeg ret bevidst i min praksis ikke at gøre forskel på folk efter ‘status’ eller position. Da f.eks. Søren fra Fredericia havde skrevet et læserbrev her forleden i lokalavisen, så delte jeg det, fordi han havde noget væsentligt på hjerte, som sad ret godt indenfor skiven af Ås politik.

Og for mig handler det ikke bare om, at være sød at dele det - men om, at det er vigtigt, at Alternativet bliver tegnet af mange forskellige stemmer, så vi kommer væk fra den kedelige fiksering på personen i toppen.

I forhold til det med det nordjyske, så har et af mine store ønsker siden jeg var med til at lave Join the Party-talk shows rundt i landet i den første valgkamp, været at Alternativet skal satse mest muligt på at være et parti for hele landet, og ikke et storby-parti. Og at vi skal blive meget bedre til at vise i vores kommunikation, at vores medlemmer er aktive i hele landet, og består af alle slags mennesker. Så vi ikke sidder fast i klichéerne om at være et storby-café-latte-hipster-parti.

3 Likes

Ligesom med uddelingen af ordførerskaber udenfor borgen, så er det en god praksis at give mere magt og ansvar ud til menige medlemmer. Det behøver ikke kun at handle om ordførerskaber.

Ifht ordførerskaber, så kunne vi sagtens have gjort det, også da vi havde 10 arbejdende mandater i Folketinget. Nu har vi lært, at det er en god idé og praksis - så det synes jeg helt klart, vi skal blive ved med.

Måske hvis vi bliver lige så stor som S en dag, så kan det være det giver mindre mening - men den tid, den sorg :wink:

1 Like

Altså det her er næsten for godt til at være sandt - men jeg tror på dig!

Å er et parti med mange forskellige medlemmer med mange forskellige behov. At sikre at alle kan mærke mig lige meget er svært at love, men jeg kan forsikre at jeg vil arbejde for, at kommunikationen i partiet fremover vil være præget af en tæt og ærlig dialog, hvor afstanden mellem landsdele føles meget mindre, både geografisk og mentalt, end tidligere. Både mellem storkredse, folkevalgte og de medlemmer der ønsker det.
Jeg synes de eksterne ordfører, som jeg jo selv også er, er en rigtig god ide. Det skal vi dyrke, men i et tempo hvor det giver mening, så vi gør det ordentlig og folk føler de bliver godt sat ind i det. Men det er en kæmpe mulighed for at bringe mange gode mennesker og bevægelsen i spil, og lave politik på alle mulige nye måder.

1 Like

Ok Franciska, det lyder godt med både geografisk og :sparkler:mental nærhed i dialogerne (Beklager, hvis jeg kom til at parafrasere “for meget” :slightly_smiling_face)

Og et opklarende spørgsmål: Hvad betyder det, når du skriver “…så vi gør det ordentligt…”?

Kærlig hilsen
Gunhild :sparkler:

Hej Franciska

Er grunden til at du ikke svarer på det spørgsmål der starter denne tråd, at du mener at Troels har svaret fint nok på dine vegne? Hvis ja, er det helt fint, ellers vil jeg da gerne have et svar fra dig.

mvh Jens Harder

1 Like

Hej Jens. Jeg er i Å pga den politiske vision om et bæredygtigt samfund, ikke pga hvem der er politisk leder. Derfor bliver jeg i Å lige så længe der er et projekt som giver mening for mig, at kæmpe for! KH Franciska

2 Likes

Kære Jens.

Nej, jeg funderer mit bud på et ærligt ønske om, at alle danskere - herunder aktive partimedlemmer - i disse år, skal samarbejde om at kreere bæredygtige løsninger. Lige nu udspilles en eksistentiel kamp mellem traditionelt orienterede virksomheder, der er indifferente mod fossile brændstoffer i deres energiforbrug, og resten af os som ønsker en (bæredygtig) fremtid. Da jeg allerede inden mit kandidatur, er startet på at udbrede mine bæredygtige initiativer, vil jeg ikke anskue valget med tab/vind/forsvind-briller.

Hvis vi ikke tænker som et samarbejdende bistade, er vi ikke bedre end så mange andre … et konstruktivt samarbejde med valgt leder, er derfor kun logisk for mig og det bæredygtige iværksætteri fremtiden kræver.

2 Likes