Mindre politisk holdning. Mere politisk handling.
Alternativet er en idé og et løfte. En idé om seriøs bæredygtig omstilling - omstilling til væredygtighed#. Og et løfte om at en sådan omstilling skal ske ved at vi tænker og gør politik på en grundlæggende anden måde. Det løfte har vi været forstemmende dårlige til at indfri. Jeg tror, at hvis idéen fortsat skal kunne leve i Alternativt regi (den skal nok leve videre andre steder efter Alternativet er dødt), så er vi nødt til at begynde levere på løftet.
Hvordan har vi fejlet i at levere på løftet? Siden Alternativets oprettelse har vi talt en hel masse om ny politisk kultur. Har har og har haft alle de rigtige holdninger. Men det har været ret så som så med andre politiske handlinger end at stille op til valg. Faktisk vil jeg gå så langt som til at sige, at det mest konsistente har været, at vi hele tiden har haft blikket stift rettet imod det næste valg: Først handlede det om at samle underskrifter, så FV15, så KV17, så EP og FV19 og nu KV21. Hvis Alternativet skal overleve er vi nød til at hæve blikket. Holde op med det stive blik på næste valg og begynde at se, hvad egentligt er formålet med vores organisations eksistens. Min tese er, at formålet ikke er at vinde valg. Min tese er, at formålet er seriøs bæredygtig omstilling – omstilling til væredygtighed. Omstillingen til seriøs bæredygtig omstilling sker ikke i de parlamentariske fora. Ikke dermed sagt at de parlamentariske fora ikke er vigtige. det er de. Men af en lidt anden grund end vi umiddelbart antager: At være en del af det parlamentariske spil giver opmærksomhed og økonomiske ressourcer. Derfor skal vi heller ikke lade være med at være parlamentariske og partipolitiske. Det er bare ikke målet. Det er midlet til at kunne blive ved med at arbejde på seriøs bæredygtig omstilling – omstilling til væredygtighed. Og den omstilling sker, når mennesker bevæger sig – når mennesker handler.
Men hvordan gør vi så det?
Jeg foreslår følgende:
- Vi deler det politiske lederskab op i to; vi skal have en parlamentarisk eller partipolitisk leder, som har til formål at have blikket stift rettet imod næste valg. OG vi skal have en livspolitisk leder, som har til opgave at have blikket rettet imod stjernerne – imod den seriøse bæredygtige omstilling – omstilling til væredygtighed. Og vi skal vælge den livspolitiske leder nu, fordi det er en tydelig markering af, at vi skifter spor. Så har vi frem til landsmødet til at få strukturen på plads med det todelte lederskab.
- Derudover skal vi begynde at arbejde på omstillingen. Der er tonsvis af mennesker derude, der allerede er i gang, men det har i alt for udbredt omfang karakter af fragmentariske, punktnedslag. Vi skal lave nogle initiativer, som kan samle indsatsen. Desværre er det sådan at partipolitik er lidt ligesom frisk fisk: Det lugter ikke så godt efter et par uger. Derfor skal vores indsats ikke ske i partiet Alternativets regi. Men det er ikke det samme som at Alternativet ikke godt kan sætte initiativer i søen – gerne sammen med andre, som derefter så kan leve deres eget liv. På den måde er det min forhåbning at initiativerne kan virke tiltrækkende på alle de ligesindede vi har derude, der bare ikke har lyst til at blive forbundet med partipolitik.
- At sætte initiativer i søen kræver som sagt ressourcer og det er ressourcer, vi må antage ikke at have adgang til som hidtil efter at vi skifter fokus væk fra at vinde valg. Derfor skal vi gøre noget andet for at skaffe og fordele ressourcer. En måde kunne være, at Alternativet tager initiativ til et antal fonde til anskaffelse og fordeling af ressourcer. De er ikke Alternativet. De er bare startet af Alternativet. Sådanne fonde kan for eksempel have følgende formål:
- En fond kan understøtte NGO´ere der forskellig hvis arbejder med seriøs bæredygtig omstilling – omstilling til væredygtighed. Fonden understøtter ikke ved at at NGO`erne kan søge penge i den. Det skal være en HR-fond. I den skal NGO´ere kunne søge om konsulentbistand; en advokat, hvis Extintion rebellion skal i retten efter deres civil-ulydighed-aktioner, en regnskabsfører to timer om ugen i et år til en lille NGO eller en organisationskonsulent i tredive timer i to måneder i opstarten af en ny NGO, når de skal have lavet vedtægter. De ansatte er altså ansat af fonden, men ”udlejes” til andre organisationer, som på den ene eller den anden måde arbejder på seriøs bæredygtig omstilling – omstilling til væredygtighed.
- En fond kan have til formål at understøtte for purpose-for profit virksomheder, først og fremmest som investor og business-angel. Den kan med andre ord understøtte kommercielle aktiviteter i for-purpose virksomheder. På sigt kan aktiviteter blive en indtægtskilde for fondene.
- En fond kan have til formål at lave netværks-events. Jeg forestiller mig, at vi skal arbejde på at lave et årligt bære- og væredygtighedsfolkemøde, messer/konferencer, hvor alle der arbejder med seriøs bæredygtig omstilling – omstilling til væredygtighed kan mødes og udveksle idéer. Når en sådan aktivitet bedre ligger i en fond er det fordi det forhåbentligt bliver mindre partipolitisk og mere livspolitisk med alt, hvad det indebærer.
En måde som fondene kan få midler er, ved at når nogen betaler deres kontingent til Alternativet, så kan de selv vælge om en del – for eksempel halvdelen eller 2/3dele skal gå til partipolitisk arbejde, en HR-fond, en kommercial fond eller en netværksfond (eller hvad der nu måtte materialisere sig af livspolitiske initiativer). På den måde undgår vi budgetkampene. Det enkelte medlem kan selv bestemme, hvor de ressourcer der spytter i kassen skal bruges.
Dette er et par forslag til, hvad der forhåbentligt kan og vil blive til en urskov af spændende idéer til, hvordan vi kan arbejde livspolitisk med seriøs bæredygtig omstilling – omstilling til væredygtighed.
Jeg er blevet spurgt, hvorfor disse ting ikke kan gøres af andre end den politiske leder. Svaret er egentligt simpelt: Hvis vi skal redde idéen om seriøs bæredygtig omstilling i Alternativt regi fra strådøden, skal vi begynde at arbejde på at politik er andet og mere end parlamentarisme og partipolitik. Vi skal gøre det apolitiske politisk: Vi skal vise en tydelig anden retning. Vi skal have mod til at handle livspolitisk. En retning med mindre politisk holdning og mere politisk handling. Og det kan vi gøre ved at vælge en politisk leder, der har til opdrag at skifte retning.
Mindre politisk holdning. Mere politisk handling.
Jeg overvejer selv at stille op til posten som politisk leder med det opdrag. Det gør jeg først og fremmest på grund af min moster. Hun er 76 og har aldrig været medlem af et parti. Før Alternativet. Jeg tror, at hun meldte sig ind på grund af løftet. Jeg overvejer at stille op, fordi jeg gerne vil give hende og de 10.000 andre, der har været medlem og som ikke er det længere, en god grund til igen at melde sig ind i arbejdet for en seriøs bæredygtig omstilling.
Jeg vil gerne have dine input til, hvad du tænker om sådan et kandidatur.
#Væredygtighed er det naturlig mål for den bæredygtige omstilling; bæredygtighed forbindes som regel meget med miljømæssig bæredygtighed. Væredygtighed er når der er plads til at være – både for mennesker, dyr og natur.