Å modtager ikke mandater fra andre partier

Lad os lave en vedtægt om, at Alternativet ikke vil modtage partihoppere med mandater fra andre partier.

Det ville jeg være vildt glad for.

Hvem har bud på, hvordan det kan formuleres, og hvor det hører hjemme i vedtægterne?

7 Likes

Ved ikke hvordan, men synes der som minimum skal være en 3 mrd karans periode, inden vi skal /kan tage mod.

2 Likes

Som jeg også har skrevet på Facebook, så er jeg helt enig med Troels.

Argumentet om, at ifølge Grundloven er en folkevalgt alene ansvarlig overfor sine egne holdninger, og at mandatet derfor er personligt, er jo selvfølgelig korrekt nok umiddelbart.
Problemet med den argumentation er jo bare, at i Grundloven gåes der ud fra at en folkevalgt alene sidder på egne, personlige stemmer, ikke at langt de fleste folkevalgte sidder først og fremmest på stemmer afgivet til et politisk parti, eftersom Grundloven jo ikke kender til politiske partier.
Derfor holder argumentet ikke vand i virkelighedens verden, selvom det jo er korrekt nok ifølge Grundloven.

Derudover, så er der så vidt jeg husker mindst 2 storkredse (vi gjorde det i hvert fald i Storkreds Sjælland), der prøver at holde kandidater op på et løfte om, at de vil lade et eventuelt mandat blive i Alternativet, såfremt de i givet fald skulle forlade Alternativet i løbet af en valgperiode.
Hvis/når vi på den måde prøver at lægge et vist pres på vores kandidater, så er det da dobbeltmoralsk såfremt vi samtidigt siger, at partihoppere er velkomne hos os.

Derfor er jeg helt med på at vedtage en vedtægt der siger, at vi ikke vil lade folk der sidder på et folkevalgt mandat i er andet parti, blive medlemmer af Alternativet med dette mandat … Men at de selvfølgelig er mere end velkomne i Alternativet, enten hvis de lader mandatet forblive i det andet parti, eller når deres valgperiode er slut og/eller der udskrives valg.

3 Likes

Jeg syntes, at det er et dårlig ide at nægte modtage afhoppere fra andre partier - hvis de ellers er fornuftige og kan bidrage positivt til Alternativets politik. Faktisk syntes jeg ,at det ville være meget velkomment at få nogle flere mandater til at arbejde for at fremme Alternativets politik.

Vi kan ikke forhindre at Alternativets egne afhoppere tager deres mandater med sig, da det er en ret som er sikret i Grundloven. Og den modsætte trafik ville være meget sjovere.

3 Likes

Og du mener ikke der er en problematik i, at vi forsøger at lægge pres på vores egne kandidater, om at de i givet fald ikke tager deres mandat med sig, mens vi samtidigt siger velkommen og ja tak til at folkevalgte fra andre partier tager deres mandat med til Alternativet?

2 Likes

Jeg mener ikke vi skal sætte nogen stopper for at modtage mandater fra andre partier.

Det virker om noget lidt kontraproduktivt at forsøge at lave ikke gældene kontrakter og hvad ved jeg om ikke at flytte mandater, jeg tænker det er langt bedre at der i udvælgelsen af kandidater er en opmærksomhed på hvor vidt man har tillid til en given kandidat.
Hvis folk vil hoppe partier så er et spørgsmål om deres troværdighed og trofasthed, dem der mangler disse kvaliteter vil alligevel være ret ligeglade med at skrive under på en kontrakt der ikke er gyldig.

Kan godt forstå at folk er ærgelige over at folk smutter med et mandat, men det her forslag hjælper ikke på problemet og sætter blot en kæp i hjulet på hvad der kunne være et positivt bidrag til Alternativet på et givent tidspunkt.

3 Likes

Jeg er fuldstændig enig:
Alternativet siger nej tak til at modtage partihoppere :green_heart:

3 Likes

Jeg er principielt imod den slags regler.

Jeg bliver, som andre, frustreret, når tidligere Å-politikere hopper til andre partier. Af rigtig mange gode grunde.

Men jeg synes stadig, at når Å er stiftet af en de facto partihopper, så er det meget svært at lave en regel om dette.

Og så vil det også være en skam ikke at modtage en partihopper, som faktisk ser sig bedre i Alternativet end i et andet parti.

3 Likes

Jeg vil helst undgå den slags regler. Jeg har det helt fint med at det er op til den enkelte politiker og deres situation, hvad de vurderer er rigtigt.

Vi risikerer nemt at skabe mere bureaukrati, uden at det skaber reel værdi. Partihop sker trods alt så sjældent at jeg synes det er fint at tale om det enkelte hop for sig selv, fremfor at bruge energi og regler på at strukturere det, i tilfælde af at det skulle ske igen.

2 Likes

Jeg er helt enig. Jeg ved at Enhedslisten som det eneste parti har denregel, måske kunne man skæve til deres udformning?

1 Like

Rigtigt! Vi vil gerne have nye medlemmer, men jeg mener ikke Vi skal have mandatet med. Primært fordi vi selv har oplevet hvor forkert det er at et medlem forsvinder og tager mandatet med. Hvis vi mener det rigtige er at mandatet følger partiet i dagens Danmark, må det også betyde at vi takker nej til fremmede mandater. - så jeg er helt med på at det er det vi bør gøre.

2 Likes